úterý 2. února 2016

Kristýna Kiki Ševčiková - foto
Maki Strnadlová - nemocný kašlač

Úvod:

Mé povídání o Peru bych ráda začala výpisem věcí, co tě Peru naučí:
  • lízat igelitové pytlíky
  • sedět a koukat … i několik hodin
  • sraz ve 3 znamená, ve 3 vycházím z domu
  • všechno co je rovné a má alespoň 3 metry je silnice
  • všechno co má motor a je schopno jet, může na silnici
  • velikost autobusů nebyla dimenzována pro Evropany
  • v nejlevnějším buse není WC, takže nepít! nebo budeš muset prosit o zastavení
  • přejezdy jsou dlouhé a možná se vyplatí připlatit trochu víc za pohodlnější bus
  • pokud si vysoká a gringa (bílá) … budou se o tebe Peruánci hodně zajímat, ale z 90% budou menší než ty
  • s angličtinou toho moc nedomluvíš
  • jíst na ulici u pojízdných stánků a v klidu si u toho sednout na malou plastovou židličku
  • pollo (kuře) se jí úplně všude a úplně pořád
  • sedíš-li na pláži … zmrzlina, sendviče, občerstvení chodí kolem tebe
  • alpaca má nejjemnější srst a dělá vtipné zvuky

… a teď, co se nám vše událo

Alpaca

Cusco – Puno

Povinnosti mě v Limě držely poměrně dlouho. Přibližně po 10 dnech jsem se konečně mohla přidat ke kamarádům. Cestu do Cusca jsem měla trošku rychlejší, protože jsem letěla. Čekání na letišti jsem si zpříjemnila ochutnávkou čokolády. Po příletu jsem jako zkušený lowcost cestovatel vyrazila co nejdál od hlavního vchodu plného předražených taxikářů a hned za branami letiště jsem vzala taxi za ¼ původní nabízené ceny, tedy za 5 soles. Když jsem se blížila na smluvené místo, nějací magoři na mě mávají z vedlejšího taxíku. Á, to je Kiki s Davidem, kteří byli ještě vyzvednout nějaké věci z hostelu. Se smíchem vystupujeme každý ze svého taxi. Na terminálu potkáváme i Pepého. Začíná hra na najití nejlevnějšího busu. Povedlo se. Dostali jsme se na 40 soles. Ještě máme nějaký čas do odjezdu, tak jdu kamarády seznámit s peruánskými cenami. Za obří vývar s vajíčkem a masem platíme 4 soles a za polévku s hlavním jídlem 5 soles. Bliží se čas odjezdu, při nástupu do busu nás praští přes nos podivný zápach, to by ještě šlo, ale to, že kolem našich sedaček je cca 3cm vysoká hladina vody se nám moc nezamlouvá. Batohy dáváme nahoru, aby nám je v noci neukradli. Nějak se smiřujeme, že za tu cenu jsme nic moc komfortnějšího chtít nemohli... Otvíráme vínko, které jsme dostali od Thomase. Klukům přestává vadit, že díky dešti stéká po okně voda do busu. V průběhu noci nás ještě trápí zima, protože přes okna evidentně  fouká, ale noc nějak přečkáváme...
Welcome in Peru bus

Puno – Uros - Taquile

Rozlámaní se budíme v brzkých ranních hodinách. Puno nás nepřivítalo moc přívětivě – stále prší. Únava se dosti projevuje na naší otrávenosti. V pláštěnkách hledáme něco k snídani, ale buď si nemůžeme sednout s batohy nebo nemají to, co bychom si představovali. Po půl hodině bloudění usedáme do restaurace a místo snídaně si dáváme rovnou oběd... Posilněni se přesouváme do přístavu. Kupujeme zpáteční jízdenku na Taquile za 25 soles na osobu. Po cestě jsme vysazeni na plovoucích ostrovech Uros, kde je nám předvedena show. Obyvatelé ostrova vysvětlují, jak se takový ostrov staví a kotví a pak se nám samozřejmě snaží prodat různé výrobky. Upřímně se nám moc nezdá, že by tam celý den žili a rybařili, spíš se opravdu jedná jen o ukázku pro turisty a příjemný přivýdělek  5 soles za jednoho. Po třech hodinách houpání stojíme pevně na Tequille. Hned si nás bere místní chlapík a bez vysvětlení nám nařizuje, abychom ho následovali. Kopec s námi doslova vybíhá. My mu s batohy sotva stačíme. Z nejvyššího bodu opět klesáme. Když se objevíme u domu jeho ženy, začíná nám být jasno. Je nám oznámeno, že nejdříve si MUSÍME dát oběd za 20 soles a pak MŮŽEME jít. Nám se takové jednání opravdu nezamlouvá, tak pokračujeme dále sami. Na oběd dojídáme zásoby a na večeři nakupujeme špagety s tuňákem, které nám mimochodem prodává klučina velmi neochotně. Asi chudák dostane vynadáno, že nás nenechal vyhladovět, abychom nakoupili u paní oběd. :-D Rychle utíkáme z turistické části ostrova. Nalézáme pěknou pláž s rybáři, kterým naše nocování nevadí. Chvíli hledáme závětří. Stavíme stany a do hajan. Celou noc prší.

Takže takto nějak se staví ostrov ...
Akorát pro nás
A takto se pak bydlí
Zasněný Pepe
Mračím se jen kvůli slunci :-D
Spící Pepe
Panty z podrážek
Kiki a ovce

Taquile

Ráno trochu bojujeme s Davidem a Kiki, kterým se nechce z postele. Všichni skáčou dobrovolně do jezera. Maki nechápe: takto se týrat po ránu. Poměrně pozdě vyrážíme, ale loď jede až ve 14:00. Po cestě si nás odchytí vitální stařík s vnučkou. Nenuceně nás zve k sobě domů. K pití dostáváme čaj z muni, což je rostlinka, která mi připomíná mátu. Před domem má rodina příjemné posezení s výhledem. Po chvíli dostáváme malé rybičky s rýží. Na otázku ohledně ceny dostáváme odpověď, že kolik dáme ... Shodli jsme se na 30 solech za všechny. Když zaplatíme holčičce, její maminka je doslova překvapená a velmi nám děkuje. Ještě nám ukazují útulný domeček pro hosty. Po cestě na nejvyšší bod ostrova se zastavujeme s Čechy, kteří nám vypráví své zážitky. Peru berou dost letem. Náměstí nás moc nenadchlo, ani chleba jsme tam nenašli. Zato vyhlídka je parádní. Bohužel čas nás trochu tíží. Musíme stihnout loď, tak se nemůžeme moc dlouho kochat. Cestu k lodi naštěstí nalézáme bez problémů. Nejdřív nás posadí do jedné lodi. Po chvíli nás přesazují do druhé. Nechápeme, ale než se s nimi půl hodiny dohadovat, přesedáme. Cestou zpět jsou poměrně velké vlny. Nevíme, jestli přestalo fungovat řízení lodě, ale dva chlápci řídí loď ručně. Doufáme, že se nepřevrhneme. Puno nás opět vítá deštěm.

Hledáme bankomat, ale nejdřív najdeme karneval, vlastně  davy tanečníků v kýčovitých oblečcích v ulicích. Naštěstí po chvíli protlačování jsme u bankomatu. Teď už se jen dostat na colectivo a na hranici s Bolivií. Taxi nám pomáhá a bere nás na colectivo nádraží. Nakupujeme rychle večeři. Kamarádi poprvé poznávají nápoje v igelitovém pytlíku. V Peru vám totiž do igelitového pytlíku zabalí  úplně všechno. Poměrně rychle se dostáváme na hranici. Večer ještě vyřizuji poplatek za překročení víza. Nacházíme hostel za 15 sol/osoba. Kiki se trošku špatně smiřuje s cizími vlasy ve své posteli. Hold za ty prachy nemůžou přece  měnit prostěradla po každém ....
Dobré ráno

Přístav
Šílenství, tedy karneval

Desaguadero – La Paz

Ráno vstávám dřív, abych zaplatila poplatek v bance. Zbytek "party" se mezitím balí. Společně snídáme v pouličních stáncích džus, chleba se sýrem a coca čaj. Na hranici vše probíhá hladce, až na nutnost třech kopií mých dokumentů. Obchůdků s nápisem FOTOCOPIAS jsem našla mnoho, ale u každého  mě posílají do dalšího. Po 15 min pobíhání se mi konečně daří najít ten správný obchod na druhé straně hranice. Peru bychom měli za sebou, ale v Bolivii nás čeká několikahodinová fronta. Po 3 hodinách konečně máme razítko! Během chvilky najdeme správné colectivo a frčíme do La Paz. Když vjíždíme do města, okolní chudé čtvrti nás trochu děsí. Přibližně po 15 min se nám teprve otvírá pohled na centrum La Pazu. Přijeli jsme z náhorní plošiny El Alto, která je samostatnou částí. Do centra města sjíždíme. Bus nás vysazuje u cemeteria (hřbitova). Využíváme marketu k obědu. Dále se přesouváme místním colectivem do centra, kde nalézáme útulný hostel Bacoo. Odpoledne se vydáváme na průzkum. Zjišťujeme, že ve městě je karneval, tedy je důležité se dívat kolem sebe, jinak na vás přistane lepivá pěna. Kostely jsou bohužel zavřené. Na Plaza Murillo nechápeme, že si můžete koupit krmení pro holuby a i díky tomu je zde těchto tvorů opravdu mnoho... Naše zkoumání končíme na vyhlídce Killi Killi odkud se nám nádherně ukazuje šestitisícovka Illimani. Večer si užíváme čerstvé housky se sýrem a řešíme, že bychom si dali dead road na kolech. Bohužel další den je svátek, tak nám výlet nechtějí zařídit. L
Snídaně
Hraniční přechod, obchodníci přechází dle potřeby
Sušené lamí plody
V tom, aby se  čert vyznal
Karneval
"oblíbení" holuby

Illimani
Zavřený kostel

La Paz

Ráno nás čeká malá snídaně. Balíme batohy, abychom odpoledne opět mohli vyrazit dál. Chystáme se na vyhlídkový okruh po La paz. Z náměstí jede autobus k červené linii lanovky. Lanovkou za 3 boliviány stoupáme vzhůru. Je vidět, jak je město obrovské. Výhledy jsou nádherné. Dostat se na druhou linii evidentně nebude  tak lehké, jak jsme mysleli. Nejdříve musíme pěšky. Pak nás popoveze bus u obrovské tržnice, kterou musíme projít. Naše pocity jsou smíšené. Nabízí se zde takřka vše, ale zápach je dost nesnesitelný. Na závěr opět několik obchůdků s lamími plůdky. Fotíme si zřejmě sochu Che Guevary a konečně nalézáme žlutou linii dolů. Vracíme se přes město, kde zastavujeme u obchůdku se suvenýry. Napsat pohledy a opět s batohy na bus z města. S La Pazem se loučíme obědem a džusem. Autobus vzhledem ke vzdálenosti jede hrozně dlouho, ale to se dalo čekat. Minimálně hodinu se bus vymotával z města. Máme trochu obavy kvůli padajícím obřím sněhovým kroupám, ale naštěstí než vystoupíme, už z oblohy nic nepadá. Z hlavní silnice musíme vzít taxi do vesničky Tuni. Cesta je pouze zpevněná, jedeme asi hodinu. Když dojedeme na místo, zjistíme, že vesnice je velmi malá a že bez domluvy se asi další den zpět nedostaneme. Po dohodě pokračujeme pěšmo. Přidávají se k nám dva psi, po chvíli se jeden z nich, štěně, vrací do vesnice a pokračuje s námi jen jeden. Západ slunce se blíží a i když jdeme poměrně svižně, u jezera " zatmíme"... Bohužel mapy nejsou nijak přesné, tak hledání tábořiště je poměrně složité. Po chvíli bloudění a šlapání do vody či bažinek konečně nalézáme vhodný plácek. Vaříme večeři a David se jde podívat ještě po lepším. Nalézá. Po večeři se přesouváme. Domlouváme si budíček na pátou ranní...

Nahoru

Tržiště
Che Guavera
Mám takový pocit, že je tam auto ...
Hřbitov

Huayna Potosí
Nečum
Obydlí
Hory

Pico Austria 5315 – Copacabana - Arequipa

Ráno s Pepém vstáváme. Na stanu cosi je ?!?  Sníh !!!  Zjišťujeme, že za noc napadlo minimálně        10 centimetrů.. . Výbavu na sníh nemáme,navíc dále už může být sníh i namrzlý a kluzký... no a o úraz v těchto opuštěných horách zrovna nestojíme. Odtušíme, že i hledat cestu pod sněhem nebude až tak úplně jednoduché. Raději ještě pokračujeme ve spánku. Budíme se jako obvykle kolem osmé a balíme. Až po cestě zpět se vyjasňuje. Alespoň si fotíme hory pokryté sněhem. Kolem poledne sluníčko začíná pálit. Využíváme klidného jezera nejdříve k obědu a následně ke koupání. Na taxi čekáme ve stínu. Řidič kupodivu přijíždí včas. Musíme se rozloučit s naším psím kamarádem, který nás doprovázel. Dojíždíme zpět k hlavní silnici, začíná se smrákat. Stopujeme autobusy, colectiva, auta, nikdo nezastavuje. Začíná poprchávat... Když už začínáme být docela zoufalí, konečně někdo zastavuje. Sveze nás, samozřejmě  za poplatek do Tiquina, kde musíme vysednout, protože se jedná o přívoz. Kiki se bojí o batoh. Jako jediná si ho bere s sebou. My ostatní, nevím proč, to moc neřešíme. Sedáme na loďku a jedeme na druhou stranu. Čas využíváme k večeři – sladký langoš a sendvič s vajíčkem. Bez problémů pokračujeme do Copacabany, kde platíme smluvenou cenu. Odpouštíme si večeři, musíme na hranici, protože nám někdo řekl, že se zde hranice zavírají a já potřebuji výstupní razítko. Nečekaně na nás čeká žádná fronta,hurá ! Po troše přemlouvání dostávám dalších 90 dní na pobyt v Peru. Zvládli jsme se domluvit na bus do Puna, odkud přesedáme do Arequipy.

Trošku nasněžilo

Změna krajiny
Kamarád, ani Kiki se ho nebála
Kuk
Romantika
Já ty lamy miluji
Ehm ... koupání v 4500 m.n.m.
Opět Huayna Potosí z našeho obědového místa
Bezpečnost především
Přívoz
Copacabana

Arequipa

Přijíždíme ve čtyři hodiny ráno. V tuto hodinu se nechceme dobývat do žádného hostelu, tak vyčkáváme zhruba do sedmé .. . Kiki má tip na hostel Incareisen, který vlastní Čech Jarda. Hledáme podle mapy. Žádný nápis, ale zkoušíme zazvonit. Na českou otázku, česká odpověď. Jsme správně. David a já dospáváme. Kiki s Pepém se vydávají na obhlídku. Společně jdeme na oběd, kde dostáváme pořádnou kopu jídla za pár soles. Téměř se nemůžeme hnout. Máme domluvenou FREE WALKING TOUR, tak se musíme "odkutálet". Na smluveném místě na nás čeká Carlos. Úžasný, nápomocný, nadšený průvodce, který  nás hned na začátku túry "dostává" nabídkou repelentu, protože mušky jsou opravdu nesnesitelné. Následně nám ukazuje spoustu zajímavých míst. Závěr nám zpříjemňuje ochutnávkou piva a čokolády. Po prohlídce si dáváme za úkol sehnat bomby do vařiče, což se podařilo, zato sehnat mapy byl neuvěřitelný problém... Místní agentury se zřejmě hodně snaží, aby mapy nebyly k sehnání nebo možná pořádné mapy ani neexistují... Musíme si vystačit s Kikiiným průvodcem. Večer máme ovocné orgie a povídáme s Jardou. Bohužel já cítím, že na mě něco leze. Trápí mě kašel a únava.

„Downhill“ od Solných jezer

Ráno nás vyzvedává jeep  s kolama. Po výjezdu z Arequipy jsme na pouze zpevněné cestě. Dříve se prý jednalo o hlavní silnici z Puna do Arequipy. Zastavujeme na vyhlídce na Arequipu a pak u solných jezer. Okolní hory jsou nádherné, ale trochu nám výhledy kazí mlha a mraky. Vracíme se kousek zpět. Mě stále není úplně nejlépe, ale za výlet jsem přece zaplatila, tak moc nepřemýšlím a chci jet s ostatními. To, že kola nejsou nejnovější sjezdové bomby a odpružená vidlice už není odpružená, jsme v Peru tak trošku čekali, ale že si chrániče budeme přidělávat tejpovačkou nás docela překvapilo. Za déšť nikdo nemůže, ovšem k dobrému pocitu z jízdy nám to moc nepřidalo. Bohužel Pepé omylem odbočil trochu bokem a já s Kiki za ním, tak jsme ještě museli kola kousek popovézt -poponést. Končíme ve vesnici, kde toho moc není, ale za pár soles dostáváme teplé jídlo. Cestou zpět Kiki vyjadřuje svůj názor k poměru cena kvalita našich kol. Bylo by vhodné buď snížit cenu nebo zvýšit kvalitu sjezdových kol... Večer opouštíme hostel. Doprovázíme Pepého na bus..
 Kvůli mému stavu se rozhodujeme jet k moři do Matarani. Najít bus nám trošku trvá, ale "podařilo se". Za cca 2 hodiny jsme na místě. Ještě je nutné dojet do přístavu. Bereme si mototaxi, které nám ještě zastavuje v obchodě. Taxík nás bohužel zavezl do druhého přístavu, kde je malinká pláž a hrozně moc světel. Než jsme podle mapy zjistili, že jsme špatně, byl pryč... Přesedáme na jiné taxi, které nás již bere do doporučeného přístavu Jardou, ale náš pocit není o nic moc lepší. Maják volíme jako útočiště na dnešní noc.

Solné jezero
Výhledy ... bohužel trochu v mlze
Vybaveny
Větší se musí trochu ohnout

Matarani

Ráno vyspáváme. Jediný problém je mizející stín. Když náš sluníčko vyžene, sejdeme pouze dolů na jídlo. Během oběda se snažíme domluvit nějakou loď,  nabídnou nám "americkou cenu" a  nechají nás čekat... Čekání si zpříjemňujeme sledováním lachtanů, kteří se cpou odřezky ryb a ptáků, kteří létají metr před námi. Vůbec se nebojí. Smutným  pohledem  jsou odpadky v oceánu, a kus igelitu zaříznutý do krku jednoho lachtana... Čekání nás přestává bavit, rozhodujeme se pokračovat na další doporučené místo – Toro muerto u vesnice Corir jinak.. Taxi nás bere na bus, na rozcestí silnic přesedáme na další bus, kde mě dostane chování paní, která má vedle sebe poslední volné místo a nechce mě pustit sednout i když její kolegyně nasedá  až za hodinu... Nezbylo mi nic jiného než nejdřív sedět a posléze ležet na zemi. Ve večerních hodinách dojíždíme na místo. Městečko opravdu žije. Plno stánků s jídlem. Dáváme večeři a já vyřízená v hostelu ulehám ... Kiki s Davidem jdou prozkoumat okolí. Mimochodem cena hostelu dobrá, ale všude přítomní mravenci až tak moc ne.

Dole se válejí lachtani

Takto si dávám peníze do peněženky a Davida to pobavilo
Nebáli se a předváděli všelijaké kousky

Nijak jsme je netrenovali ...

Toro muerto – petroglyfy

Z hostelu vyrážíme "na lehko" jen s vodou. Čeká nás sice pouze 5 km, ale ve slunečné výhni... V následující vesnici zastavujeme na zmrzlinu. Zvednout se je opravdu náročné. Následující poušť a stoupání nás moc netěší, ale jsme stateční a až k přístřešku jsme dorazili. Zde čeká výběrčí se svou zřejmě slečnou, která pózuje na čtyřkolce. Chce po nás 5 soles za osobu. Oznamuje nám, že petroglyfy, což jsou obrazy vytvořené opracováváním povrchu kamene řezáním, dlabáním, tesáním a broušením se nachází všude kolem. Dává nám plánek, kde jedna trasa trvá hodinu a druhá dvě hodiny. My nad tím chvíli přemýšlíme, zvedáme se, vycházíme, ujdeme asi 200m, děláme pár foto a "mrtví" se vracíme. Teprve při zpáteční cestě začíná příjemně foukat a tak cesta zpět není tak drastická. Z vesnice, kde jsme si dávali zmrzlinu, jedeme s jednou  místní paní za 1 sol taxíkem. V Corire řešíme problém jménem hlad. Restaurace mají buď vyprodáno nebo zavřeno. Zachraňuje nás paní se sendvičema. Následně David kupuje meloun, který dlabeme na náměstí. Zjistit v kolik jede bus se zdá nemožné, protože každý říká  něco mezi 17:30-18:30.Pro jistotu čekáme  "s předstihem"... Bus přijíždí po 18:30... V  Chocebambě od nás paní vybere peníze. David s Kiki se jdou podívat ven. Já podřimuji. Najednou se mě jedna nastupující paní ptá, jestli bus jede do Limy. Já si stojím za svým, že jedu do Cotahuasi. Po chvíli  zjišťuji, že má přijet ještě další bus ... No, doufám, že nebudeme muset platit znova. Než přestoupíme, dávám si čaj, což jsem neměla dělat, protože cesta je dost brutální. Bus skáče ze strany na stranu, WC nemá. Musím zastavit bus, kvůli potřebě. Úleva...

David si hraje v hostelu
Poušť x rýžové pole

Když je to tak moderní :-D
Poušť
Welcome TORO MUERTO
Vážně jsme tam byli. To za námi je zřejmě pták
Petroglif...spíš to vypadá jak kdyby to tam dítě vytesalo před týdnem

Rozloučení s Corire

Cotahuasi - Velinga

Přijíždíme brzo ráno. Jako útočiště volíme lavičky na fotbalovém hřišti. Další bus do kaňonu jede kolem sedmé ráno. Není kde nakoupit jídlo. Doufáme, že se najíme u místních. Vystupujeme u odbočky k vodopádu Sipia. Dostat se k vodopádu nám zabralo cca 15 min. Místo je úchvatné. Můj kašel a únava stále neustávají. Odpočívám v přístřešku. Kiki s Davidem se koupou. Naše cesta pokračuje stoupáním do prudkého kopce plného suti ... David musel přezout sandály. Místní nám řekli, že vesnice je hodinu chůze. Je tomu opravdu tak, po hodině nacházíme pár baráčků obklopených sady. Máme hlad, tak se poměrně drze ptáme paní, jestli pro nás něco má. A vida, má. Dostáváme vyloupané plody opuncie (tuna), hrozny (uva) a výbornou polévku. Po jídle nás provází po sadu, ukazuje nám, jak roste avokádo, mango, fíky a další plodiny. Její prasata se nacpávají plody opuncie. V místnosti vedle domu má spoustu morčat (cuy) a králíků. Prozrazuje nám, že je učitelkou v Cotahuasi a momentálně děti mají prázdniny, tak jsou doma. Po příjemné zastávce pokračujeme kaňonem dále na zastávku autobusu. Po chvíli přijíždí a bere nás na konečnou. Do Velingy musíme pěšky nahoru do kopce. U místní paní jménem Luz si hned domlouváme na večeři. Na náměstí nás vítá velmi přátelsky starosta, chce nás ubytovat vedle kostela, ale místo se nám moc nezamlouvá, protože tam jsou cítit záchody. Jdeme ještě na obhlídku. Nadchla nás rozestavěná konstrukce, kde ani nemusíme stavět stan. Pro starostu musíme vyplnit turistický dotazník a fotí si nás. Do vesnice prý dorazí měsíčně  cca 14 turistů  mimo sezónu a až 50 turistů  v sezóně. Dům paní Luz nás překvapuje, protože v kuchyni společné s jídelnou a zřejmě i obývákem po zemi pobíhá asi 100 morčat. Na večeři dostáváme špagety s tuňákem za 5 soles na osobu. Kiki s Davidem trošku ohrnují nos. Při večeři povídáme s manželem od paní Luz a já sleduji, jak se rodí dvě morčata a jejich máma je olizuje. O jiném místě nevíme, tak se domlouváme i na snídani.

Cesta k vodopádu

Kuk

A jedeeem
Velinga

Asi nejchudší kostelík, jaký sem kdy viděla
"turistická mapa"
Noční Velinga

Quechualla

Na snídani dostáváme kaši z quinoi a sladké brambory (kamote). Posilněni vyrážíme. Obklopují nás nádherné výhledy. V Quechualli očekáváme, že najdeme někoho, kdo vaří, ale nedaří se. Zve nás k sobě jeden pán bydlící kousek od náměstí. Nabízí nám výborná manga. Při konzumaci ovoce s ním sledujeme mši v TV. Poměrně hladoví opouštíme vesnici. Víme ještě o jednom sídle po cestě. Zastavujeme se tam. Nabízejí nám býka, tak natěšeni usedáme. Visící kusy masa budí trochu nedůvěru. Nejdříve dostáváme neumyté hrozny, ale je potřeba zvykat žaludek. Zapíjíme sladkým vínem a pak to přijde. Dostáváme polévku, která zapáchá jako zdechlina. Maso v ní vůbec nevypadá dobře. Kiki to umluvila, aby jí dali bez masa. David hned prohlašuje, že maso je zkažené. Já tak nějak ze slušnosti vyjídám z polévky brambory, ale maso vážně nemůžu! Nejhorší je, že oni to jedí. Přemýšlíme, co teď. Rozhodujeme se doslova utéct. Obloha se zatahuje,  pokládáme polévku a říkáme, že se bojíme deště. Dáváme nějaké peníze opilému pánovi a odcházíme poměrně rychle. Co kdyby chtěli takovou polévku udělat z nás... Při návratu začíná kapat, ale touha vykoupat se v horkém pramenu vede k ignoraci tohoto faktu. Samozřejmě, jakmile se vysvlečeme a naložíme do teplé vody se rozprší.. Ještě chvíli si lebedíme, ale věci moknou. Je nutné vylézt z vody a jít. Nalézáme útočiště u paní bydlící kousek od horkého pramene. Prosíme o čaj, dostáváme kafesito (sladké slabé kafe) a následně čaj. Přestává pršet a vracíme se do Velingy. Doslova prosíme seňoru Luz o večeři. Po odpoledním zážitku hodnotíme, že život s morčaty ještě není tak nehygienický. Dostáváme směs rýže, brambor a fazolí. Vynikající! Poznáváme milou dceru a zjišťujeme, že vývar ze sušeného masa se jmenuje CHARKY. Prý je dobrý. Možná když ho někdo umí uvařit z nezkaženého masa... Pro nás se tento pojem stává sprostým slovem.

Náš pozdější přístřešek

Náš první hostel - dostali jsme mango
Tady se ještě smějem
Takto se tu suší maso

Pepito
Už neprší, tak se ládujem

Pampamarca

Ráno dostáváme snídani a loučíme se. Tuto rodinu si musíme zaznamenat. Sbíháme na autobus. Z cesty mám zajímavý zážitek, když mi Peruánec nabízí rostlinu na prostatu.... Zpět v Cotahuasi. Obědváme pstruha s rýží (trucha con arroz). Opět se setkáváme s různými názory na čas odjezdu autobusu do Pampamarci. Čekání si zpříjemňujeme chupetem (zmrzlé ovoce v igelitovém pytlíku). Kiki s Davidem píší deník. Já vyhlížím bus. Bohužel než  Kiki s Davidem došli k busu, už je plno. Kiki pustili sednout, já sedím na půl zadku a David stojí. Kiki musí na toaletu, baví tím celý autobus. Musíme zastavit. Vyběhne ven, načež její strach ze psů jí říká, aby se vrátila, ale bohužel ví, že jiná příležitost už nebude. Musí to zvládnout. Spolucestující se různě pitvoří. Chlapec vedle mě ukazuje, jak se „nedívá“ skrz prsty. Z náměstí v Pampamarce je to cca 20 minut na vyhlídku, kde využíváme přístřešku k přenocování. Večeříme avokádo (palta).

Autobusová zastávka
Už mě ten kašel nebaví
Na kliniku
Kostel v Cotahuasi

Čekáme na bus

Znesvěcení vyhlídky – Cotahuasi – klinika

V noci se děje cosi o čem se těžko mluví, ale občas se to stane každému cestovateli – David to pojmenoval „chcaní prdelí“. No, já to nezvládla udělat dál než 10 metrů od spacáku, i když nahoře cca 5 min chůze od přístřešku byla vybudována nádherná kadibudka. Nikdo neví z čeho, ale stalo se to všem... Ráno nás vítá krásný výhled. Bohužel jsme všichni slabí, tedy z plánovaného výletu na vyhlídku nic nebude. Zvládáme se jen přesunout na bus zpět. Pro jistotu jsme tam dříve, abychom měli místa. Vyplácí se. Zpět je dost narváno. Něco začíná zapáchat. Kolem jednoho místa lidé odstupují. Roztomilý pejsek se vykakal přímo doprostřed autobusu. Říkáme si, že tento den je opravdu ve znamení „hovna“. Na mě přichází psychická a fyzická únava z několikadenního neustávajícího kašle. Přemlouvám kamarády, aby mi dali antibiotika. Nesouhlasí a chtějí mě vzít do nemocnice, nejdřív se trochu cukám, ale máme čas, tak se vydáváme na kliniku. Sanitky před klinikou vypadají, že už delší dobu nikam nejely, ale třeba nejsou potřeba. Nejdřív si mě k sobě bere sestřička, která na staré váze zhodnotila, že vážím 78, což si opravdu nemyslím. Sekla se jen tak o 10 kg. Doktor je sympatický. Dívá se mi do krku. Hodnotí, že na antibiotika, tam nic není. Kamarádi měli pravdu. Dostávám za pár soles sirup proti kašli a prášky proti alergii, zřejmě proti otoku. Zpráva mě trochu uklidní. Pokračujeme v původním plánu, dostat se do údolí vulkánů „zkratkou“ v podobě 30 km chůze, protože nechceme jet 20 hodin autobusy. Nakupujeme zásoby na dva dny. V 18:00 vyjíždíme. Za tmy vysedáme v osadě Arma. Začíná kapat. Nechce se nám stavět stan, tak osidlujeme opuštěné budovy. Noc je dost strašidelná. Dveře skřípají. Zvenčí se ozývá hýkání a hlasy. Nacházíme se ve 4000 m, tedy je docela zima. David má jen letní spacák, tak mrzne.
Svítá

To je ona...
Pohled do údolí

Stopujem

David je po ránu trochu nevrlý, protože se opravdu chudák nevyspal. Rozehřívá se na sluníčku. Vydáváme se pěšmo podél hory Coropuna. Přibližně po hodině jede jeep, zastavuje, jsme šťastní, ale jen chvilkově. Jede jen kousíček. Pokračujeme zase pěšmo. Po 10 minutách jede velký náklaďák s velkým kamenem. A jedééém! Nad Coropunou se smráká, po chvíli blýská. Nám se daří bouřku úspěšně objet. Otvírají se nádherné výhledy. Zaráží nás, že najetí na hlavní silnici z Arequipy jsme ani nezaregistrovali. Pořád stejně hrozná pouze zpevněná silnice. Nakonec drncáme na korbě minimálně 45 kilometrů. Za pomoc přispíváme na pohonné hmoty. Do cílové Andagui zbývají 4 km, které již zvládáme bez stopování. Info centrum je zavřené. Na jídlo je otevřená jen jedna restaurace. Volíme noc v hostelu. Plánky, které mají na recepci, jsou dosti zavádějící. Večer debatujeme, jestli půjdeme "na těžko" do další vesnice nebo "na lehko". Varianta bez batohů vyhrává. David nám při mytí zvládl vyčerpat všechnu teplou vodu, já mám vlažnou a na Kiki nezbylo. Kiki je jediná aktivní, jde nám nakoupit jídlo na další den. Místní lidé se jí moc nezamlouvají, protože neumí počítat a divně se dívají.
Náš přístřešek
Hory
A jedem ...

S kamenem ...
A kocháme se ...

Valle de los volcanes

Snídáme quinoa s oříšky a avokádem. Chutná. Vyrážíme pěšmo k vulkánům. Najít cestu je docela sranda. Spíše bloudíme a jdeme tzv. azimutem směrem k vulkánu. Z vulkánu se nám otvírá nádherný výhled. Pokračujeme dál směrem k vulkánu Puka Mawras. Místní nás zastavují a nabízejí nám trochu zkyslou chichu (nápoj z kukuřice) z kravského rohu. Dostáváme také květiny. Vysvětlují nám, že slaví něco jako svátek krav. Víno nám dávají ochutnat z mušle. Za občerstvení dáváme malému chlapečkovi čokoládu. Je s ním legrace, zkouší jestli nemáme ještě jednu pro sestru... Bohužel nemáme. Po chvíli je celý zapatlaný, ale evidentně spokojený. Loučíme se a domlouváme se, že by nás kolem 15:00 mohli vzít zpět do Andagui. Cítíme, že zkyslí nápoj nám neudělal úplně dobře. Došli jsme na menší vrcholek s ruinami, od kterého vidíme, že žádná cesta na Puka Mawras nevede. Do toho se smráká. Po chvilkové pauze to otáčíme. Rušíme domluvený odvoz a vracíme se do Andagui. Cestou nás chytá déšť. Rozhodujeme se toto místo opustit, protože sem, zřejmě ještě turistický ruch nepřišel.V 15:00 sedáme na autobus do Arequipy. Čeká nás dvanáct hodin drncání s jednou zastávkou na jídlo.

Kondor

Ksichty
Švihák :-D
Mléko připravené k odvozu
Chi - cha

Tak to dopadne, když dáš dítěti čokoládu
Víno
Hlavní ulice

Opět Arequipa

V brzkých ranních hodinách přijíždíme do Arequipy. Děsí nás vyřvávání místních prodejců jízdenek. Jdeme si lehnout před autobusové nádraží. Jediná společnost, která jede brzy ráno do Limy je Hermanos Flores. Na lístek si samozřejmě musíme vyčekat frontu. Nádraží nás nepřestává překvapovat. Jídlo je drahé a nekvalitní. Za malý džus, který ovoce moc neviděl, chtějí 5 soles. Autobus je téměř za cenu lepších společností bez záchodu, s malým místem na nohy a bez jídla. Že v něm strávíme nejméně 13 hodin, nás úplně netěší. Když chceme při zastávce na toaletu, hledáme po městě asi 15 minut toalety a bus na nás musí čekat. K večeru se dostáváme do Pisca, kde večeříme v čínské restauraci. Musíme colectivem a colectivo taxikem. V noci vcházíme do přírodní rezervace bez poplatku. Krásně svítí měsíc. Svit je tak velký, že jsou vidět naše stíny. Kráčíme přibližně hodinu na vyhlídku, kde spíme.

Paracas

Ráno nás budí horko. Scházíme na pláž. Oceán je hnědý a zapáchá. V Limě jsem to už jednou zažila. Jedná se o mrtvý plankton z důvodu velkého horka. Náš plán vykoupat se zavrhujeme. Zkoušíme kousek popojet, ale na další pláži to není o moc lepší. Domlouváme se s místním na cestě zpět do Pisca. Zde kupujeme  meloun a Kiki si užívá v sázce vyhranou zmrzlinu. Lenošíme na náměstí, protože jen ve stínu se dá horko přežít. Do Limy nám zbývají 3 hodiny autobusem. V Limě musíme přesednout do Chosiky. Dle rady se dostáváme na nástupiště, kde je hrozný zmatek. Přijede autobus. Lidé se k němu rozběhnou. Nacpou se do něj a ti co se nevlezli, čekají na další. Máme velké batohy, tak je pro nás tato strategie docela složitá. Daří se nám vecpat do asi pátého autobusu. Při tlačenici Davidovi s Kiki otvírají kapsičky na batohu. Naštěstí jediná ztráta je Davidův provázek. Když jsme vevnitř, tak nás nejdřív výběrčí jízdného vyzve, ať si vystoupíme, protože zabíráme s batohy moc místa, což odmítáme. Následně musíme za batohy zaplatit. Večer dojíždíme do Chosiky, kde už jen hledáme hostel...

Meloun nás unavil v Piscu
Růžová k růžové
David olizuje pytlík

Cesta do Marcahuasi

Ráno bloudíme po Chosice, protože každý nás posílá někam jinam. Nakonec zjišťujeme, že odjezdové místo autobusu bylo cca 50m od hostelu...  Nevadí, správný bus jsme našli. Vyjíždíme vzhůru kaňonem do San Pedro de Casta. Bohužel před jednou vesnicí nás čeká nemilé překvapení. Opravují silnici, musíme tedy čekat. Čekání se protáhlo skoro na 4 hodiny. Naštěstí se ve vesnici vaří. Do cílové vesnice přijíždíme odpoledne. Prší. Než se rozhoupeme k odchodu do hostelu, zkasírují nás místní o vstup do Marachuasi – 20 soles na osobu. Zkoušíme domluvit studentskou slevu, ale nedaří se, protože momentálně jsou v Peru prázdniny, což prý znamená, že studenti nemají slevy. Trochu nás štve, že pro Peruánce je cena poloviční. Zkasírovaní pokračujeme do hostelu, kde nás rozesmívá majitel. Nabízí nám pokoj pro 3 za 30 soles nebo dvoulůžko za 20 soles. My, vysmátí, chceme dvoulůžko, protože alespoň na něčem musíme ušetřit. Zřejmě si chudák myslel, že na něčem jedem a opravdu nám dal manželskou postel. Cena v přepočtu asi 60kč na osobu, ale opět zjišťujeme, že v tomto hostelu se povlečení moc často nepere. Ještě večer nás pobaví, že wi-fi na hostelu, znamená wi-fi před hostelem.

Marcahuasi – stone forest

Ráno nás vítá slunce. Pokračujeme vzhůru. Začínáme chápat, proč po nás chtěli 20 soles. Vítá nás nově vybudovaná brána z nápisem Marcahuasi. Stoupáme po nově vybudované kamenné cestě, kde každých 500 m je ukazatel, kolik jsme ušli a kolik zbývá. Vedle ukazatelů se nachází nově vybudované přístřešky. Bohužel zapomněli vybudovat lavičky k odpočinku, tedy si můžete leda tak sednout na studený kámen. Také si neuvědomili, že když postaví zeď dokola a nevybudují odtokové kanálky, tak se jim tam bude držet voda. Třeba na to časem přijdou. Na cestě byla spousta dělníků, kteří pokračovali v budování tohoto šílenství. My opět bojujeme s rychlou změnou výšky, protože jsme od moře dojeli do 3500 m. Kráčíme velmi pomalu. Kolem oběda se dostáváme na místo. Ještě poslední fotky a vše zahalila mlha. Kiki čeká u věcí. S Davidem jdeme prozkoumat okolí, ale mlha nám znemožňuje výhledy. Společně se vracíme ještě přes jakési domečky s malými dvířky. Přemýšlíme, k čemu asi slouží, protože člověk se tam nevejde. Při sestupu začíná pršet .. navíc jsme odbočili na blátivou cestu pro auta... Nevadí, po chvíli nalézáme zkratku do vesnice. Hladoví přicházíme do vesnice. Otevřená je pouze jedna restaurace. Bohužel v takové vzdálené vesnici jsme se nezeptali na cenu. Až dojíme, seňora chce za jídlo, za které běžně platíme 7 solem, 16 soles. Jsme překvapení, ale je to naše chyba. Měli jsme se zeptat předem.. Tento fakt konzultujeme s majitelem hostelu, který nám slibuje, že to projedná se starostou, protože přeci jen je nefér dát za hostel 20 soles za 3 osoby a za jídlo 16 soles za jednu. Ještě nám chce vrátit 10 soles z ubytování a ptá se, jestli máme na cestu zpět.  Samozřejmě peníze odmítáme.
San Pedro de Casta

Mlha přichází :-(

Lima

Ráno musíme jet autobusem v 5.00 do Chosiky a následně přesednout do Limy. Poslední den a půl trávíme návštěvou Barranca, nákupy na místních trzích a pitím různých druhů výborných džusů. Poslední den jedeme na letiště  taxíkem. Cesta se protahuje kvůli neskutečné zácpě, které jsou v Limě obvyklé mezi 16-19 hod, na skoro 1,5 hodiny. Naštěstí měli kamarádi dostatečnou časovou rezervu. Bohužel se musíme rozloučit a já zůstávám v Peru sama.