Náhled na stopování
Asi nemá cenu psát, ten den jsme stopli toho a toho a vzal
nás tam a tam, protože by to nikoho nebavilo, ale chtěla bych se vyjádřit
k mému pocitu ze stopování v Norsku.
První den jsem musela část cesty stopovat sama, protože jsme
zhodnotili, že to bude rychlejší. Už od prvního stopu začala sranda, protože
opět jsem se setkala s obvyklými otázkami: „Nebojíš se stopovat takhle
sama?“ „Máme tě hodit na vlak/autobus?“ „Jak dlouho už stopuješ?“
![]() |
Holčina zaujatá "mým stylem" cestování |
Tyto otázky mě fakt baví, protože s radostí odpovídám.
Měla bych se bát? Neměli byste se třeba bát vy mě? Snažím se vysvětlit, že je
to o osobním náhledu a můj náhled je, že stopaře berou milý lidé a také lidé,
kteří dříve stopovali.
Celé Norsko se mi moje teorie potvrzovala. Na smluvené místo
jsem jela skoro bez přestávky. Nejvíce mně pomohl pán, který jel 150 km mojí
trasy. Úžasný pohodář. Každých 40 min si udělal zastávku. Nikam nespěchal. Na
první zastávce mi dal ochutnat uzeného lososa.
![]() |
První dobrota v Norsku |
![]() |
Hned v zápětí druhá dobrota |
Na další mi koupil wafli
s juicem a nakonec mi nejvíce pomohl tím, že mi daroval mapu Norska, která
byla velmi dobře dělaná a využila jsem ji po celý zbytek cesty. Hodinu svého
času, kterou měl do srazu se syny,využil tím, že mě vzal údolím Valdres podél
nádherného jezera k vodopádu a jednomu starému kostelíku.
![]() |
Vodopád |
![]() |
Zvonička |
![]() |
Kostelík |
Záliby řidičů
V jižní části Norská každý buď loví zvěř nebo ryby. ;)
Jiná možnost neexistuje.
Na severu jsme potkali skialpinistu, chlapíka
s telemarkama, slečny rybářky.
V oblasti západního pobřeží nás překvapil basejumper,
který jel skákat na Kjerag.
V horách jsme potkávali různé cestovatele. Na
Galdhopiggen nás vyvezla Sonja z Německa. Chvíli s námi stopoval Čech
Matyáš, pod Trolltungou jsme potkali polský pár cestovatelů. Samotnou cestu
jsme šli s Kanaďankou a Norkou.
Sonja |
Markovi pomohl ředitel kamionové společnosti, který po 15km
co nás vezl, se dozvěděl, že Marek si na nabíracím místě nechal mobil. Tak se
pro něj vrátil a vzal nás 120km do Alesundu.
Nejvíce nám společně pomohl zemědělec, který si
v Norsku může dovolit Subaru, měl stádo 50 krav a vracel se z hotelu,
za který dal 3500 NOK /2osoby/noc. V ceně měli večeři. V Norsku je
zemědělství velmi podporované. Jeli jsme s ním tak dlouho, že jsme se
dostali i k debatám o politické situaci, ale to škoda mluvit.
Když se zadaří, tak můžete stopnout partu ožralých studentů, kteří mají úplně plné auto, ale proč by vás nevzali třeba do kufru. Tento zážitek byl opravdu nevšední. Dokonce jsme na dokreslení atmosféry natočili i video. Ze začátku to byla sranda, po chvíli se to stalo mírně nepohodlné, ale do cíle jsme se dostali.
Nějak mi zde nezbývá místo na úchyly a nepříjemné lidi.
Doba čekání
Ve dvou stopování fungovalo velmi dobře. Většinou do 20min
jsme jeli a pokud jsme nejeli, tak jsme buď stály úplně blbě nebo jsme si
nenechali poradit lidmi, kteří nám zastavili nebo pršelo. Kupodivu ani
stopování s deštníkem v dešti nezabíralo. Až přestalo pršet, tak jsme
odjeli cca do 20min. Asi lidé nemají rádi mokré sedačky. Jedna paní prohlásila,
že Marek je lucky boy, že má s sebou slečnu, jinak by nás prý nevzala. A
ještě malá rada v neděli ráno Norové vyspávají, tedy pokud nejezdí auta,
tak bohužel není co stopovat. 40km jsme museli z jedné oblasti jet
předraženým busem 70 NOK/osobu. Zajímavostí je, že busy jsou drahé i pro
samotné nory.
![]() |
Deštník nefunguje! - foceno z kryté zastávky |
![]() |
Vyhlídkové místečko nad Gairangerfjordem |
Cesta domů
Z Norska jsem se dostala do ČR za krásných 50 hodin, což
si myslím, že je velký úspěch.
![]() |
Cestou necestou z Norska |
Pro zajímavost jsem si vypsala všechny, s kterými jsem
jela: norský kamion, Norsky autem – dostala jsem 70 NOK se slovy, že to budu
potřebovat více než ony, 2 afroameričani, Švéd se synem, 2x polsky kamion,
dánští důchodci, Dán, který mě dovezl na blbé místo, polský kamion přes celé
Dánsko, Dán – dostala jsem vynikající závin, dánský učitel pedagogiky,
bulharský kamion, 2x německý kamion, Němec, rumunský expres s Dresdenu až do
Čech, se zastávkou na dálnici, kde jsme nakládali Renault lagunu k odtahu.
![]() |
Kamioňáci musí umět i vykládat |
![]() |
10 km dlouhý most v Dánsku |
![]() |
I takto to někdy dopadne |
Shrnuto a podtrženo ... sbalte batoh a valte do Norska ;)
dobré, dobré!!! :) Už jsem taky ochutnal vůni stopu a musím říct, docela mě to začalo bavit!!
OdpovědětVymazat