pátek 14. června 2013

Norsko 2013 - II. díl

„Někdy život neubíhá podle našich představ, tak je potřeba se zamyslet, co je potřeba změnit“


Po 3 týdnech dešťů, hnusného počasí, zkouškového, odložených seskoků a nekonečných debat o budoucnosti bylo potřeba vyčistit hlavu.

Naše trasa

6. 6. čtvrtek

Vracím se z Prahy. Batůžek už mám nabalený. Už od chvíle, co jsem dala krosnu na záda a oblékla si své cestovní „hadry“ mám radost. Těším se do neznáma. Volám kamarádovi Davidovi a nechávám se hodit na Rohlenku (první benzinová stanice za Brnem ve směru na Olomouc).  David zastavil u polského kamionu. Neváhám a jdu se zeptat: „ Dobrý den, jedete do Katowic?“ Nemohu tomu uvěřit, ale řidič vážné jede do Katowic. Do 10 min vyjíždíme. Dokonce mi vysvětlil, že letiště je 10km od Katowic, tak že mě hodí kousek od něj. Po vysezení mi zbývaly 2 km.  Já lenoch při chůzi stopovala. Zastavil mi řidič autoškoly, u sedadla spolujezdce byly pomocné pedály ;)
Jsem tu!
Noc na letišti byla zdlouhavá. Neměla jsem propisku, tak jsem vymýšlela, jak nějakou získat. Po chvíli jsem oslovila pána sedícího naproti mě.  Pán mi propisku daroval, ale psát jsem nezačala, protože jsme si začali povídat. Přesně někoho takového jsem potřebovala potkat. Čas začal ubíhat. Jmenoval se Mick. Začal mi povídat své příběhy o cestování. Studia ho nebavila, tak je ukončil a vydal se do světa. Cestoval klasickým způsobem chvíli obyčejná práce, chvíli cestování. Několikrát byl v Americe, třeba i v Norsku pocházel z Velké Británie. Během svých cest měl mnoho známostí. Měl spoustu podobných názorů. Strávili jsme spolu příjemné 4h.

7. 6. pátek

Kolem 2:00 jsem se rozhodla jít na chvíli spát. 4:00 mě probudila výzva k odbavení. Klasicky jsem odevzdala batoh, prošla kontrolami a čekala další 2h na letadlo. Odlet byl naštěstí přesný, jen místa v letadle nebylo zrovna nejvíce. Celou cestu jsem se snažila najít nějakou polohu ke spaní. Bohužel se mi to nepovedlo. I když jsem byla unavená. Přistávali jsme do krásného slunečného dne. Před letištěm jsem oslovila cestovatele s krosnou. Po chvíli jsem zjistila, že je to Čech stopující na farmy na sever. Kousek cesty jsme šli spolu. Na pěkném místě jsem si začala vařit. Klučina mezi tím odstopoval. L Po snídani jsem do 15min stopla sympatickou rodinu. Stopování po E16 šlo velmi dobře. 
Kýčovité mraky
Zvonička
Pouze jsem přestupovala z auta do auta. Jeli jsme nádhernými údolími po cestě E16 přes Honefoss do Fagernes. Z Fagernes jsem byla vzata na výlet kolem Stondafjorden. Celý výlet jsem si užila, byla to konstantní kochačka. Když jsme se vraceli do Fagernes, na křižovatce jsem zahlédla kamaráda Marka. Od této chvíle jsme stopovali společně. Čekací časy se trochu prodloužily, ale společnost jsem uvítala. Pokračovali jsme přes náhorní plošinu Jotunheimenn. 
Jotunheimenn
Kolem nás byli nádherné výhledy na hory. Byli jsme „vyhozeni“ u průzračného jezera. Trochu přituhlo. Jezero bylo ve výšce asi 1000m.
Otužilec Marek
Během chvíle nám zastavilo auto plné opilých Norů (viz. díl I.) 
No coment
Zavezli nás až do městečka Lom. Pokračovali jsme po silnici k nástupu pod Galdhopiggen. Jak tak jdeme, najednou v dáli vidíme ohromného tvora. Dal se do pohybu. Byl to LOS! Stále bylo světlo, ale čas ukazoval 23:00. Nemohli jsme najít žádné vhodné místo na stan. Tak jsme poprosili jednu paní, jestli bychom nemohli postavit stan na její zahradě. Paní nejen, že souhlasila, ale dokonce nám přinesla vynikající ovocný dort s vínem a ukázala nám domeček pro návštěvy.

8.6. sobota

Po dlouhém dni jsme dlouho vyspávali. Vycházeli jsme až kolem 11. Během 2h chůze jsme potkali pouze traktor a auto jedoucí jen kousek. Na 17 km trase jsme přestávali věřit, že někdo pojede. Za námi se objevilo auto s německou řidičkou. Nejdříve řekla, že má jen jedno místo. Nechtěli jsme se rozdělovat, tak jsme jí řekli, že se nějak vejdeme. Naštěstí souhlasila. Vzala nás až k chatě Spoterstulen. Bylo kolem 14:00. Na chatě nám řekli, že je na výstup docela pozdě, ale jelikož bylo hezké počasí, rozhodli jsme se to zkusit. Němka Soňa šla ráda s námi. 
Naše zachránkyně
Nejdříve po hliněné cestě, dále po kamení a nakonec ve sněhu.
Já měla jen tenisky. Využila jsem igelitových pytlíků a hurá do studeného. 
Hi-tech
Během výšlapu výhledy byli nádherné. V sedýlku před Galdhopiggenem jsme vlezli do mraku a začal foukat vítr. Na vrcholu nás čekalo příjemné překvapení. (Galdhopiggen 2469 m.n.m) 
Mraky se na chvíli rozestoupili a uviděli jsme malou chatičku. V níž nás čekal milý hoch, který tam trávil pár dní. Na chatu došel na telemarkách. Říkal nám, že tuto práci má velmi rád, volný čas si krátil čtením.
Bylo již 18 hodin, tedy jsme začali sestupovat. Hopsání a klouzání ve sněhu bylo velmi zábavné. Vítr nám foukal do zad. Chvíli také sněžilo, ale hřála nás radost z výstupu. Občas se sníh propadl až po kolena. Ve spodní části byl sníh vodový. To bych nebyla já, abych tam nespadla. Celý zadek jsem měla mokrý. Studilo to, ale nic na převlečení jsem neměla. U auta jsem alespoň vyhrabala suché vojenské podvlíkačky a žabky.
Němka nás vzala jen do údolí. Přeci jen, vést dva lidi na jednom místě není podle předpisů. Ze začátku mě pouze napadlo, že bychom mohli opět zůstat u paní na zahradě. Byli jsme tak unavení, že jsme šli opět zkusit štěstí. Paní nejen, že opět souhlasila, ale opět nám nabídla výborný dort.
Večerní plánování
Pár foteček z výstupu:




Hra mraků
Norské značení 
Vrcholová chatička
Okno v mracích
Sestup
Večerní údolí

9. 6. neděle

Ráno jsme se probudili do oblačna. echtělo se nám vstávat. Vyhrabali jsme se až kolem 11. Milý horský vůdce nás vzal až do Lom. Poradil nám nějaké tipy na výlet. Vysadil nás u jednoho z nejkrásnějších dřevěných kostelů. Kostelík byl opravdu celý ze dřeva, i malby byly na dřevě. Dřevo bylo namořeno smůlou. Velmi pěkně to vonělo. Kostelík byl starý 1000let.
Kostelík
Oltář
Po kulturní vložce mě napadlo nahlédnout do kontejneru, protože jsem slyšela, že supermarkety vyhazují den staré jídlo a vážně! Kontejner u obchodu Kiwi byl plný masa, sýrů, šunek, jogurtů a ryb. Nějakých věcí jsme se báli, ale sýry a oříšky v čokoládě jsme si vzali.
Nakoupeno
Z Lom nás začal kdosi pronásledovat. Ukázalo se, že je to klučina z Plzně, který je už 3 měsíce na cestách. Oproti nám měl min 20kg krosnou. Také si velmi pochvaloval pohostinné kontejnery, ze kterých se již 3 měsíce živil a díky kterým za toto období neutratil ani korunu.
Zkusili jsme stopovat ve třech. Nedařilo se, tak jsme se rozdělili. Asi po 1,5h nám zastavil skialpinista, který naložil i Matouše. Auto pokračovala Strymu. Museli jsme vystoupit kosek za Grotli na náhorní plošině. Vítr foukal, jezero bylo zamrzlé. Stop netrval dlouho. Bylo zataženo, začalo kapat. Spaní v horách jsme přehodnotili. Nechali jsme se odvést do Gairangeru – městečko na konci Gairangerfjordu. Vydali jsme se po levém břehu hledat místo na spaní. Po chvíli stoupání jsme našli lavičku s výhledem. To bylo to pravé místo. Celý večer nás Matyáš bavil příhodami ze svých cest. Projel Afriku, Kavkaz, Gruzii. Na tento rok plánuje Dolomity a Matterhorn. Ve Finsku díky štěstí vyzkoušel finskou sauna, telemarky či běžky. Klučina mě velmi inspiroval. Myslím, že by měl také začít své příhody sepisovat. ;)

10. 6. pondělí

Ráno sice vrcholky byly v oblacích, ale sluníčko se pomalu dralo přes ně. Po focení jsme pokračovali ve výstupu kolem fjordu. Vyhlídka opravdu stála za to.
Blbinky
Tajemný Matyáš
Na nejvyšším místě cesty se s námi Matyáš rozloučil, protože nechtěl jet trajektem.

Vodopád sedum sester

Ve dvou jsme došli k opuštěné farmě. Na ceduli popisující místo nás zaujal odstavec o uvazování dětí, aby nespadli do fjordu. 
Farma
Z farmy jsme strmě klesali až na malý kamenitý plácek. Trajekt nám ujel před nosem. Další jel za 2h. Čas jsme využili psaním, šitím, opalováním a jezením.
Přístaviště
15:30 jsme byli naloděni na trajekt. Pohled z trajektu byl opět jiný než z vyhlídky.
Z trajektu 
Mraky zmizeli, sluníčko svítilo. Rozhodli jsme se podívat na Dalsnibbu 1476 m.n.m. Kupodivu fjord je téměř ve výši hladiny moře, ale pro turisty vede silnice až na vrcholek tohoto kopce, kde je velké parkoviště a obchod se suvenýry. Nám se povedlo dostat až nahoru karavanem. 
Vrcholové parkoviště
Výhled byl nádherný, ale mně přišel docela nezasloužený.

Mužik
Mara nad Gairangerem
Zasněžené kopečky ze skialpinisty
Sjeli jsme do Gairangeru. Povečeřeli jsme na pobřeží při západu slunce, které mimochodem zapadlo 21:00. Pro lenost jsme stan postavili na volném plácku kousek od centra

11. 6. úterý

Naše lenost se nám ráno vymstila. Když jsme dobalili. Objevila se nad námi helikoptéra. Stan už nebyl přikolíkován, tak se vznesl do vzduchu. Já běžela pro stan, Marek sebral věci a utíkali jsme pryč. Helikoptéra přistála. Místo očekávaných nadávek se nám slušně omluvili, že nám odváli stan. To by se v ČR asi nikdy nestalo.
Ranní překvapení
Povedlo se nám docela rychle odstopovat k trajektu.
Ale po výstupu to byla špatenka. Auta jela vždy v koloně a nikdo nebyl zrovna ochoten zastavit. Šli jsme asi hodinu, než nás vzal sympatický skialpinista, který jel na výšlap. Vyložil nás u informačního centra s vyhlídkou na Trollstigen – několikakilometrová klikatá silnice vedoucí až do údolí. 

 Největší atrakcí je sledování vyhýbajících se autobusů. Z vyhlídky byl nádherný pohled, ale něco mi vadilo – davy turistů. Vydali jsme se pouze po značce někam, kde nikdo nebyl. Našli jsme obří balvan na který jsme vylezli.


Po procházce jsme neodolali vynikající smetanové zmrzlině za 35 NOK. Celým klesáním nás provezli dva Francouzi. 
Výhledy
Na křižovatce vysedáme, abychom ještě stihli Trolvegen -  nejvyšší kolmá stěna v Evropě dosahující převýšení 1100 m. Využívá se ke sportovnímu lezení a také k base jumpu.
Trollveggen
S rybářkami jsme se dostali do Åndalsnes. Z městečka jsme se dostali na 2 stopy před Ålesund do prumyslové zóny. Místo to nebylo nejlepší, ale to bychom nebyli my, abychom si neporadili. Zakempovali jsme kousek od parkoviště. Místo vodopádů jsme usínali při hrčení továrny
Dobré ráno

12. 6. středa

Ráno se na nás přišli podívat dělníci. Pobalili jsme a zmizeli. Do centra jsme se dostali za chvíli. Vyšli jsme si na Akslu – 169 m vysoká hora uprostřed Ålesundu využívaná jako vyhlídka. Nebe bylo zatažené, hory byly v mracích. Po sestupu jsme se nejlevněji mohli najíst leda tak v Mekáči. L Z informačního centra nás poslali na internet do knihovny, kde se dalo využít hodiny zdarma. Začali jsme hladat couchsurfing. Díky FB a kamarádovi Burákovi jsem dostala kontakt na Vladimíra. S kterým jsme si dali sraz a domluvili se na nocleh.
Volný čas do srazu jsme využili výběhem na Akslu. Konečně vyšlo sluníčko. Poobědvali jsme s výhledem. Já se bavila focením racka.

Racek

Ålesund
Vladimíra jsme opravdu potkali. Vzal nás do krásného bytu, kde nás seznámil ještě s přítelkyní Janou. Dali jsme si sprchu. Oprali jsme špinavé věci. Konečně jsme si připadali zase jako lidé. ;) Po koupeli jsme se vydali společně na výlet na pobřeží. Mezi ostrovy vedly hluboké tunely. Klesly jsme až 150m pod hladinu moře. Zaujali nás nádherné majáky.


Západ slunce v mracích
Bohužel na cílově pláži jsme moc dlouho nevydrželi, protože foukal studený vítr.
Večer nás čekalo milé překvapení. Jana uvařila vynikající kuřecí maso s omáčkou a bramborami. Dlouho mi jídlo nechutnalo, jak ten večer. Přeci jen ovesné kaše a čínské polívky se nedají jíst pořád.

13. 6. čtvrtek - stopovací den

Ráno jsme se rozloučili a museli jsme vyrazit. Z Ålesundu až na trajekt jsme se dostali docela rychle. Díky Markovi, který se ptal řidičů, jsme se s milou paní dostali až do Volda. Páč se Markovi povedlo roztrhat kvalitně své rifle a ani šití nepomáhalo, zakoupil v místním outdoor shopu nepromokavé kalhoty.
Po nákupu jsme se vydali na stop. Z Volda se dalo dostat do Strynu buď trajektem nebo na okolo. Samozřejmě jsme nechtěli platit, tak jsme se vydali delší o to strastiplnější cestu. V zákrutě nikdo nezastavoval.
Stopařské pravidlo: Pokud nikdo nezastaví do 30 min. Je to chyba stopaře.
Tak jsme změnili místo. Auta začala zastavovat, ale nikdo nejel naším směrem. U 5. auta jsme si konečně nechali poradit. Pán nás odvezl na výpadovku a hele během 5 min nám zastavila milá slečna jedoucí až do Strynu. Zde jsme navštívili turistickou kancelář a pokračovali do Oldenu. Kupodivu tentokrát vedla k ledovci 20km dlouhá silnice. Půlku nás vzal jeden místní. Dál jsme pokračovali po vlastních. Když začalo kapat,  postavili jsme stan.

14. 6. pátek

Ráno jsme pochopili nutnost silnice. Začaly přijíždět autobusy plné turistů. Pro línější typy vedl od parkoviště trolí vláček až k patě ledovce Briksdasbreen.
 My jsme šli pěšky. Po cestě nás zaujaly značky, kam až ledovec zasahoval v kterém roce. Došli jsme až k ledovcovému jezeru. Pro turisty zde byla přichystána další placená atrakce. Mohli se navléct do gumáků, vzít do ruky pádlo, nasednout na raft a pádlovat až pod ledovec, kde se otočili a jeli zpět. Nic víc než mi neviděli…


Po výletu jsme se zasekli v turistickém centru. Déšť stále zesiloval. Internet a jídlo nás alespoň částečně zabavilo. Kolem 18 už nás sezení vážně nebavilo. Marek sehnal auto jedoucí do údolí. Najednou jsme vyjeli z mraku, déšť se držel pouze na konci údolí. Pomocí popisu jsme našli cestičku na chatu Flatsteinbu. Po 1h prudkého stoupání jsme zastavili v opuštěné chatě. Nabrali jsme energii a pokračovali dál. Sluníčko nám svítilo do zad.

21:00 jsme dorazili do útulné chatičky. Mohli uvařit. Povečeřeli jsme při svíčkách. Byla jsem velmi ráda, že jsme se odhodlali tento den k výstupu.
Flatsteinbu

15. 6. sobota

Ráno nám byl odměnou nádherný výhled. Na lehko jsme prozkoumali okolí chaty. 
Panorama
Ledovec
Ledovcový jazyk v údolí


Výhled na ledovec byl mnohem hezčí než v obklopení turistů. Zapsali jsme se do knihy, přispěli do kasičky a vydali se dolů. Ve spodní části jsme zjistili, že jsme v kozí ohradě. Ovce nás následovali.

Díky sluníčku jsme se celou cestu potili. Začalo nás lákat průzračně čisté ledovcové jezero. Nejdříve jsme brodili řeku, chlad procházel od noh celým tělem. Hygienu jsme zvládli velmi rychle. ;)
Pohoda
Po koupeli jsme si užili válení na karimatkách, ale čas utíkal rychleji než bychom chtěli. V sobotu se obchody zavírají kolem 18:00. Začali jsme stopovat, ale nikdo nezastavoval. Pár nás vzal na požádání. Do Oldenu jsme dorazili přesně 18:00. Majitel obchodu byl nekompromisní. Zavřel nám před nosem. Hold jsme se museli vrátit do většího města Stryn. Nakoupili jsme na 2 dny.
Povedlo se nám dostat večer pouze zpět do Oldenu. Ve 22:00 jsme stopování zabalili a postavili jsme si stan přímo ve vesničce. Noc byla příšerná. Celou noc nás budili uřvaní racci.

16. 6. neděle – stopovací den

Vstávali jsme docela brzy. Přemístili jsme se na naše stopovací místečko. Kupodivu auta nejezdila. Zřejmě v neděli ráno Norové vyspávají. Zjistili jsme, že za chvíli jede autobus. Potupně jsme nasedli. Ohromila nás cena 70 NOK/osobu/40km. V celém autobuse byli pouze 3 další pasažéři. Jeli jsme do Byrkjelo, kterým vede E39, což by měla být hlavní silnice, ale opět jelo jedno auto za 10min.
Zdržení
S takovými výhledy cesta ubíhá rychle
Ještě, že ve stopu občas existují náhody. Zastavil nám pán v Subaru, který jel až do Voss. Město bylo zajímavé centrem pro nácvik volného pádu. Prošli jsme městem a začalo pršet. Zachránila nás krytá autobusová zastávka. Pokus o stopování s deštníkem nevycházel. Stopli jsme, až přestalo pršet. Dostali jsme se na trajekt. Od trajektu jsme mohli vzít bus za 93 NOK. Ani Norové kvůli vysokým cenám nejezdí autobusy!
Během 30min nám zastavil sympatický basejumper jedoucí na Sherak. Vysadil nás v Tyssedalu.
Na konci vesničky jsme zůstali u fotbalového hřiště. Dali jsme se do řeči s poláky. Chlopák byl lezec, který „musel“ alespoň jednou za rok se ženou na turistiku. J Když fotbalisti dohráli, dal se s námi do řeči jeden z nich. Během chvíle jsme zjistili, že je to majitel. Nechal nás se osprchovat a ukázal nám kritou lezeckou stěnu ve vedlejší hale. Celý život žil v Tyssedalu, ale nikdy prý nebyl na Trolltunze. Vypil s námi pivko a musel domů za ženou.
Stan jsme postavili na hřišti.

17. 6. pondělí

Vstávali jsme v 7:30. Po snídani začal velkolepý závod. Polák Piotr jel na kole. Jeho žena vyrazila pěšky s úmyslem stopovat. My jsme vyráželi poslední, ale jako první jsme stopli malé autíčko. Ještě že cesta k parkovišti byla jen 5km. Druhá dojela karavanem polka a kupodivu poslední byl Piotr na kole.
Čekalo nás prudké stoupání, které jsme si ulehčili stoupáním po již nefungující zubačce. Pohled zpět byl docela děsivý. 
Největší stoupání jsme zvládli za hodinu. Na vršku jsme potkali dělníka Statcraftu, hledajícího svého psa. Dělník se vracel dolů, ale pes se k nám připojil. Nebyli jsme mu schopni vysvětlit, aby se vrátil. 
Lump!
Ani nechtěl jít s jinými lidmi zpět. Čekalo nás dalších 11km. Celou cestu šel s námi. Užíval si sněhu. Byl to srandita¨

Po 3h jsme dorazili ke slavné Trolltunze. Trochu nás zklamala fronta na focení, ale pohled to byl úžasný.


Cestou zpět jsme doufali, že pes půjde s námi, ale připojil se k někomu jinému. Během chvíle jsme opět potkali dělníka, který kvůli psovi šel celý výlet, ale bohužel se s ním neshledal. Snad se psík pánovi vrátí. Unavení jsme se vraceli zpět.
Z parkoviště nás 2 holčiny odvezli do Oddy. Zde jsme provedli poslední nákup. Poslední noc jsme spali v zahradě kostela s polákem, který Trolltungu teprve plánoval.

18. 6. úterý

Ráno jsme se vydali ještě společně, ale Marek musel do Osla a já musela domů. Dostali jsme se na poměrně špatné místo. Po delší době zastavil kamion. Hold jsme se museli rozdělit. Já s kamionem pokračovala skoro celý den. Do ČR jsem dorazila 20. 6. v 16:00. Večer jsem se ještě vydala s kamarády na šlapadlo. ;)
Zajímavostí bylo, že Marek musel vzít na část cesty autobus. Provoz prý byl nic noc a nakonec na cestu do Osla stopl kamioňáka, který bral mě z místa, kde jsme se rozloučili. Hold svět je malý.

V Norsku jsem zažila několik parádních dní. Měli jsme štěstí na hodné lidi a dobré počasí. Tímto děkuji Markovi za uskutečnění mého vysněného výletu.

Žádné komentáře:

Okomentovat