pátek 3. srpna 2012

Cyklo podél Dunaje

aneb 1250km/14dní/70 hodin v sedle

21. 7. - 4. 8. 2012


Účastníci:

  •  Marek Lahoda
  • Maki Strnadlová
Tak jsme dopadli po výletě, ale teď od začátku ...
  • Bedřich Said
  • Aneta Šťastná
  • Tomáš Pokorný


Etapy:

1.
85km
 Bratislava (Slovensko) - Trávník
2.
125km
 Komárno – Štúrovo – Viségrad (Maďarsko)
3.
91km
 Budapešť – Szigetharlom
4.
77km
 Ráckeve – Solt
5.
81km
 Gerjem (přivoz) – Széksárd
6.
104km
 Baja – Mohač (přívoz) – Doboševice (Chorvatsko)
7.
106km
 Batina – Osijek 
8.
86km
 Vukovar – Ilok – Bačka Palanka (Srbsko)
9.
61km
 Novi Sad – Beška – Novi Slankamen
10.
117km
 Beograd – Pančevo –Skorenovač
11.
90km
 Kovin – Gaj – Bela Crkva
12.
47km
 Moldova Veche (Rumunsko) – Svatá Helena
13.
20+75km
 (Banát-Kulhavá skála, Vranovská jeskyně) – Svinita
14.
62km
 Oršova – Drobeta Turnu Severin

Trasa byla částí Eurovelo route 6.

Více o těchto trasách naleznete zde: http://www.eurovelo.org/routes/
Cyklostezska v Srsbku
Nekdy po písku ...
Někdy také po silnici... :-(

Naše vybavení:

o   horská kola
o   rohy (pro možnost měnění poloh)
o   gelové sedátko
o   brašny 33l
o   Mapy – Danube Bike Trail
o   2plachty (gumicuky, provázky, kolíky)
o   spacák, karimatka
o   nářadí + náhradní duše a lanka
o   základní lékárnička
o   dětský pudr!
o   cestovatelské slovníčky
o   pepřový sprej, petardy (proti psům)
o   čelovka, repelent!, opalovací krém
o   potravinové doplňky – Supradyn, hroznový cukr, proteinové tyčinky, proteinové nápoje, aminokyseliny, Mg
o   dynamo – bohužel to byl nestabilní zdroj napájení pro mobil
o   doporučujeme: držák na mapu na řidítka



  • fotky jsou foceny pouze mobilnim telefonem, tedy se omlouvám za horší kvalitu

 

Poznatky z cest:

·      VODA: V Maďarsku budete milovat blue pump = všudy přitomné pumpy. Vodu jsme normálně pili a nic nám z ní nebylo. V dalších zemích vám dobří lidé za poděkování rádi vodu dají. Občas se našel i nějaký kohoutek s vodou nebo studna.
·      UBYTOVÁNÍ: Slovensko – maďarské pohraničí je plné opuštěných stavení. Na slovenské straně Slováka aby pohledal. Maďarští farmáři jsou velmi hodní. Při nejlepším vás ubytují ve své maringotce nebo vás alespoň nevykopnou ze svého seníku. Ráno vám ještě nabídnou svoji pálenku. I v maďarsko -  chorvatském pohraničí o opuštěné domy není nouze. Srbské domy mají okna do ulice, ale dveře mají za branou na dvorku, proto se těžko poznává, jestli je dům online nebo ne. Za slušné požádání vás lidé nechají přespat na zahradě za domem, při velké bouři i na svojí verandě. Při nejhorším se člověk vyspí i na volném plácku u silnice nebo v městském parčíku na dětském hřišti.
·      JAZYKY: V Maďarsku jsme nerozuměli vůbec ničemu. Kupodivu se zde dalo poměrně dobře domluvit německy. Srbština a chorvatština jsou velmi podobné češtině. Zde byla domluva poměrně bez problému. Rumunština je podobná francouzštině. Tedy pro mě domluva rukama nohama ;).
dobroty na váhu
·      Srbové vždy chtějí pomoci.
·      Srbští řidiči jsou velmi neohleduplní a často zbytečně troubí.
·      V Srbsku nejsou obchodní domy. Největší je Tempo = větší samoobsluha. Všechny výrobky jsou made in Srbsko. Díky tomu jsme byli „donuceni“ vyzkoušet malé obchůdky – překvapila nás vynikající čokoláda na váhu a pljeckavice. A proto doporučujeme: Nakupujte v místních obchůdcích!
·      V Srbsku má zřejmě každý auto, ale průměrné stáří aut nebude méně než 20let. Občas se člověk diví, že auto zvládá jízdu … někdy ji už nezvládá.
·      V Chorvatsku prodávají nezávitové plynové bomby. S mým vařičem byla tato bomba nekompatibilní. Při troše síly se uvařit dalo. ;-)
·      Maďarsko, Chorvatsko, Srbsko – kukuřice, slunečnice, vesnice, kukuřice, slunečnice, kukuřice, slunečnice, vesnice, …
·      Po Rumunsku jezdí spousta nových aut značky Dacia.
·      Rumunští psi rádi se štěkotem pronásledují cyklisty. U malých psů lze kopat, u větších je lepší rychle ujet nebo použít petardy či alespoň kameny.
·      Českému jídlu z domácích surovin se nedá odolat -  ještě dlouho na tyto dobroty budeme vzpomínat.
·      V českých vesničkách jakoby se zastavil čas. Lidé jsou hodní a důvěřiví a proto je potřeba jejich důvěru nezklamat.
·      Noční etapy jsou zajímavým zpestřením po parných dnech.
·      Hlavní města zpravidla vzkvétají, ačkoliv zbytek země během „krize“ strádá.
·     S plně naloženým kolem není radno si zahrávat. Může to pěkně bolet. Naše nohy tomu dosvědčují.
·      Evropská cyklostezka znamená drncání po štěrku na valech kolem Dunaje. Silnice je mnohdy vysvobozením.
·      Když píchnout, tak nikdy ne sám, aneb když se daří, tak se daří.
·      Většina cestovatelů je velmi přátelská a charismatická. Francouzi si umí dobře uvařit, protože ve svých brašnách vezou celou kuchyni. Výměna zážitků a představení dalších plánů člověka nabíjí energii k další jeho cestě.
·      A nakonec … Musíš šlapat, musíš šlapat, šlááápat, šlapat.

Sobota 21. 7. – 1. etapa

10:22 vlak Brno – Bratislava
Nástup do vlaku byl poměrně hektický, protože vlak stál na hlavním nádraží pouze 5min. Po nástupu nám pomalu začalo docházet, že po všech přípravách se konečně vydáváme na cestu. Kolem oběda jsme dorazili do Bratislavy. Upevnili jsme věci na kola a vydali se na cestu. V plánu bylo dojet až do Komárna.
Hned po pár kilometrech jízdy nás zaujalo parkurové hřiště, na kterém se zrovna dnes pořádali nějaké závody. Koníci v akci byli nádherní.
Cyklostezka byla asfaltová a vedla po uměle vytvořeném valu. Potkávali jsme spoustu dalších cyklistů a in-lainistů

Od Čunova jsme jeli podél vodního díla Gabčíkovo. Cesta byla přibližně 25km dlouhá bez možnosti úkrytu. A protože jsme měli „štěstí“, tak zrovna zde nás potkal vydatný letní deštík. Nezbývalo nám nic jiného než šlapat. Konečně hráz! Přibližně po dalším kilometru jízdy jsme potkali malebnou kolibu. Jelikož jsme byli zcela mokří, teplý čaj nás rychle ohřál. Kvůli dešti jsme museli zůstat cca 4h. Útěchou nám bylo připojení wi-fi a možnost dobití mobilů. Poprvé jsme zaslechli maďarštinu. Kolem 19:00 se déšť utišil. Vydali jsme se hledat přístřešek. Následujících 9km podél Odpadového kanálu až do Medvěděva. Odtud nám cesta byla znepříjemňována častými závorami, které se sice dali přejet, ale rychlostí kolem 5km/h.
Z cyklostezky jsme zahli do Číčova. Dále po silnici. Začali jsme hledat přístřešek. Ve vesnici Trávník nás překvapil opuštěný barák. Poskytl nám příjemné zázemí na noc.
Kamping nebo squat?

Neděle 22. 7. – 2. etapa

Museli jsme vstávat brzo, abychom dostihli druhou skupinu v Komárně. První balení nám zabralo asi hodinku a půl.
Z Velkých Kosih do Okánikova byla po silnici, ale zpomaloval nás protivítr. Z okolních vesniček jsme slíchávali častěji maďarštinu než slovenštinu. Občas jsme si připadali, jak v zemi nikoho, protože kolem nás byla spousta opuštěných stavení.
Hurá Komárno! Zajímavostí byly opuštěné loděnice. Kousek od náměstí jsme potkali druhou skupinu. Prohlídli jsme si místní kostel a společně pokračovali spíše po silnicích. Kolem Kraval jsme jeli po náspech, které vypadali jako pozůstatek plánované vodní nádrže Nagymaros.
Dorazili jsme do Štůrova. Mostem přejeli maďarskou hranici do Ostřihomi.

Po svých vyšlápli na místní baziliku a uzounkou cyklostezkou pokračovali do Viségrádu.

Zde je přívoz, který jsme si prohlédli. Zjistili jsme, že bychom zaplatili 840 forintů za osobu a kolo. Kousek za vesnicí nás zaujala farma. Jeli jsme ji obhlédnout. Začal nás zahánět volně puštěný pes. Smutně jsme se otočili. Po chvíli se za námi objevilo auto. Pochopili jsme, že se nás ptá, jestli hledáme místo k noclehu. Ukázal, ať jedeme za ním. Vyhradil nám kousek zahrady a naznačil, že si můžeme postavit stan. Poté co jsme vysvětlili, že stan nemáme, zavedl nás do krásné maringotky. Tuto noc jsme spali v posteli.
Pozn. Volně puštěných psů začalo přibývat.
Je libo maringotku?

Pondělí 23. 7. – 3. etapa

Ráno jsme poděkovali a vydali se směr Budapešť. Ze Szentengre jsme jeli místo po silnici po cyklostezce. Povrch byl nepříjemný po panelech, částečně po hlíně lesem. Do Budapešti jsme dojeli kolem oběda. V parčíku jsme se „osprchovali“ rozprašovačem na vodu. Bylo to osvěžující.
Pohyb po městě byl s koly velmi pomalý. Lidé se motali všude kolem. Na silnicích stále svítila červená. Z nábřeží jsme viděli zdobný parlament a kastle distich na kopečku. V centru jsme bez problému vyměnili české peníze za kuny, dináry a forinty. Od směnárny jsme pokračovali už zase jenom dva. Druhá skupina se vydala směr Balaton.
Chvíli nám trvalo, než jsme našli cyklostezku a vymotali se z města. Sluníčko se začalo jevit více nepříjemným než příjemným. Za městem byla rozpadlá fabrika. Najednou jsme se objevili v moderní vilové čtvrti. Bohužel možnost přespání zde nebyla. Dorazili jsme na hlavní silnici, po které jsme pokračovali na Szigetharlem. Tato část cesty byla svým způsobem po ostrově, protože jsme se nacházeli mezi 2 rameny Dunaje. Zřejmě proto cesty mezi poli byly písčité. Kola se pod námi hezky smýkala. Lesíky byly husté. K přespání nevhodné. Už jsme mysleli, že budeme spát někde na poli. Naštěstí jsme u malé vesničky Szigetmajor potkali velký seník. Rozhodli jsme se ubytovat. Nacházel se hned vedle farmy, tedy poměrně rychle nás farmář objevil. Slušně jsme pozdravili, vysvětlili situaci a nabídli pivo. Farmář zřejmě pochopil a nechal nás. Pouze upozornil, ať v seníku nekouříme.
Seník v Maďarsku

Úterý 24. 7. – 4. etapa

Ráno se objevil farmář se slivovicí v ruce. S úsměvem nás provedl po farmě. Bohužel jsme maďarskému výkladu nerozuměli. Dokonce jsme si mohli umýt ruce v lavórku s teplou vodou. Rozloučili jsme se a vydali na cestu. Projeli přes Ráckeve a Makad. Z Tassu jsme museli po hlavní silnici. Vítr od kamionů si s námi pohrával. U Szalkszentmártonu jsme sjeli do motorestu na oběd. Po trochu těžší domluvě se před námi objevil hovězí a jehněčí guláš s haluškami.
Během oběda se začalo smrákat. I přes temnou oblohu jsme vyrazili. Po chvíli začalo pršet. K ukrytí jsme využili opuštěné hospody. Dovnitř jsme museli oknem. Po delší pauze opět sedíme na kole. Projeli jsme Dunavesce a Apostag.
V jedné malebné vesničce nás zaujala poměrně opuštěná pumpa. Sice jsme byli na hlavní silnici, ale provoz nebyl velký. Po několika dnech na kolech, osezení zadnice bylo znát. Proto jsme se rozhodli, že umytí nám prospěje. Omotali jsme se šátkem a vzájemně si napumpovali vodu. Bylo to opravdu osvěžující.
V Soltu jsme začali hledat opuštěně budovy. Bohužel se jednalo o žijící průmyslově město. Museli jsme sjet z plánované cesty na Kissolt. V periferii se nám podařilo nalézt sice dosti vlhký, ale opuštěný dům. Zde jsme se uložili
V noci mě cosi budí. Marek běhá po místnosti s cedníkem.
„Co se děje?“
Marek lovil žabičku, která na něj prý skočila. Po úspěšném lovu jsme v klidu dospali rána.

Středa 25. 7. - 5. etapa

Podle předpovědi mělo pršet, tak jsme přibližně do 12:00 vyčkávali v našem příbytku. Čas jsme využili pro komunikaci s couchsurferem Danielem se Szegethartu. Odepsal, že nás očekává, ale mělo to jeden háček. Ráno musel v 5:00 odcházet na vlak do Budapešti.
Ze Soltu nás čekalo opět několik kilometrů „planinou“ po valu. Abychom to nebyli my, tak nás zde déšť samozřejmě zastihl. Naštěstí v Harzš jsme se schovali na autobusové zastávce. Po pauze jsme jeli směr Kalocsa, ale před městečkem ve Foktö jsme odbočili na 3km dlouhou štěrkovou cestu, která nás dovedla k přívozu.
Zjistili jsme, že zřejmě jízdní řád neexistuje, protože nám každý říkal jiný údaj k odjezdu. Na břehu nám řekli, že můžeme platit eury. Při čekání jsme potkali sympatickou švýcarskou rodinu s dětmi. Jednalo se o staršího pána se třemi dětmi. Jedno dítko vozil ve vozíčku za kolem.
Zřejmě až převozník viděl hromadící se lidi na břehu. Přejel na naši stranu. Informace o placení byla milná. Naštěstí hodný Švýcar měl dost peněz a zaplatil za nás 1000 forintů. Snaha mu dat nějaká eura pouze vykouzlila úsměv na jeho tváři.
Z malé vesničky Gerjen nás čekalo přibližně 30km po silnici do Szegethartu.
Asi 10km před cílem se před námi objevila nová dálnice M6, kterou jsme na naší mapě vůbec neměli. Díky přestavbě jsme byli navedeni na rychlostní silnici. Po pár kilometrech se objevila cedule zákaz vjezdu kol, ale bohužel možnost sjet nebyla. Museli jsme asi 4km pokračovat po této hrůzné silnici. Konečně jsme mohli sjet na okresku. 
Díky GPS jsme ve městě rychle našli adresu couchsurfera. Přivítal nás sympatický kolumbijec pracující v rámci studia v Maďarsku. Dovolil nám se u něj osprchovat. Toho dne jsme to velmi uvítali. Poté se s námi vydal do města na večeři. Vzal nás do „americké“ restaurace, protože zde byl jídelníček v angličtině. Po příchodu jsme využili připojení na internet a šli spát.

Čtvrtek 26. 7. – 6. etapa


4:40 budíček. Museli jsme se rychle vypakovat. Protože jsme zabrali koupelnu, chudák náš hostitel trochu nestíhal. Rozloučení tedy bylo bleskové.
Po přibližně 5h spánku jsme byli velmi rozlámaní. Zvládli jsme ujet 12km do Danube – Drava Parku. Natáhli jsme se na loučce pod valem. Po chvíli odpočinku nás začalo budit horko. Najedli jsme se a vyrazili. Cesta do Baji byla rychlá a příjemná. Naštěstí až v Baji nás opět zastihla bouřka, která nás zdržela asi 2h. Ranní vstávání se začalo projevovat. Byli jsme unavení a otrávení. Začalo se to projevovat při vzájemné komunikaci. J Přibližně 10 km před Mohačem nám na náladě moc nepřidal hrubý štěrkový povrch. Velmi znaveni jsme dojeli k přívozu. Vyčkali jsme již na trochu větší trajekt. I s koňským povozem jsme se nalodili.
I povoz musi přes řeku
Potřebovali jsme se zbavit posledních forintů. Na náměstí v Mohači jsme došli na náměstí. Napadlo nás zajít do čínské restaurace. Nejdříve jsme zmateně koukali na výběr jídel. Naštěstí inteligentní číšnice pochopila, že z toho zrovna dvakrát moudří nejsme. Naznačila nám, ať jí ukážeme, co máme. Za 1000 forintů nám naložila dvě střední porce velmi dobrého jídla.
Po cestě k hranici jsme se ještě zastavili u pomníku bitvy u Mohače, která byla roku 1526. Bohužel jsme byli velmi zklamaní. Před památníkem nás čekalo hlídané parkoviště a moderní budova, v níž si lidé zřejmě mohli za určitý nemalý obnos peněz poslechnout informace o zmíněné bitvě. Ale brána byla zavřená a samotný pomník byl v dáli.
Před námi hranice, nejdříve maďarská, poté chorvatská. Pasy nám byly zkontrolovány a bez problému jsme byli vpuštěni do dalšího státu.
Protože už byl večer, zajeli jsme do první vesnice za hranicemi jménem Duboševice. Spaní jsme nalezli v opuštěném (dříve možná) zámečku. Plachtu jsme si mohli natáhnout na staré dřevěné parkety.

Pátek 27. 7. – 7. etapa

Už od rána byla krásně modrá obloha. Ze začátku jsme měli radost, ale časem se vedro začalo stávat úmorným. V malé vesničce Gajic jsme zastavili u studny a nabrali vodu. Potkali jsme sympatické Němce jedoucí z Norrinberku do Istambulu. Bylo jim kolem 60. let a smáli se našemu nízkému věku. Jakmile jsme vyjeli z vesničky, objevilo se před námi nemilé stoupání. „Odměnou“ nám bylo prudké klesání po kočičích hlavách do hraniční vesnice Batina. My jsme pokračovali po chorvatské straně. Ve vísce Zmojevac jsme museli sjet na štěrkovou cestu kvůli přestavbě silnice. A poté hurá opět do kopce, z kopce … hezky na sluníčku.
Cestou jsme ještě udělali menší pauzu na dětském hřišti. Časem jsme zjistili, že se jednalo o septik, protože zrovna dnes přijel místní hovnocuc. Nějak jsme se „došourali“ až do Osijeku. Našli Kaufland, a protože opět začalo pršet, napadl náš šibalský nápad – vyprat si na záchodcích. Praní se dařilo až do té chvíle, dokud mě nevyhodili. Naštěstí jsem většinou věcí měla už vypranou.
Naše plynová bomba byla skoro prázdná, tak jsme se rozhodli koupit novou. U Bauhauzu se nám ji podařilo pořídit za 60kun. Následujících 30km bylo poměrně pohodových po silnici. Před Vukovarem jsme se začali poohlížet po bydlení, když jsme vlezli do opuštěného domu. Bohužel nás načapal majitel, tak jsme museli jinam. Bylo to velmi zvláštní, protože se objevil těsně po té, co jsem šla objekt prozkoumat a když mě potkal ve dveřích, tak mi vůbec nic neřekl. Radši jsme nasedli na kola. Na náměstí v Borovu selu jsme sedli na lavičku a pokusili se uvařit. Zjistili jsme, že bomba je bez závitu. Při troše hrubší síly se Markovi povedlo vařič na bombu nasadit.
Po předchozí příhodě jsme rozložili věci na rovném poli u stohu slámy. V noci na nás padla rosa, ale naštěstí jsme nebyli úplně mokří. Kolem půlnoci mě vyděsil štěkající pes. Ráno jsme zjistili, že se naštěstí jednalo jen o malého jezevčíka.

Sobota 28. 7. – 8. etapa

Ráno nás probudilo sluníčko. Spacáky nám rychle oschly. Při vypravování si nás všiml místní zahrádkář. Nabídl nám Rakiji a mohli jsme se u něj umýt a nabrat vodu.
Po pár kilometrech jízdy jsme museli zastavit ve Vukovaru. V internetové kavárně jsme nabili mobil. Napsali jsme rodičům a zjistili jsme, že máme spaní v Beogradu (hl. město Srbska). Ochutnali jsme vynikající zmrzlinu a kolem poledne jsme se vydali opět na cestu. Horko bylo úmorné. Jeli jsme po silnici, tedy povrch byl dobrý, ale cesta šla hezky do kopečka a z kopečka. Po 40km jsme značně znaveni dorazili do Iloku. Zde byla nucená pauza, ale bohužel jsme měli před sebou min. 30km. Kousek za Ilokem jsme přejeli hranice a dostali se do Srbska. Z prvního města – Bačka Palanka jsme jeli sice po silnici, ale rovně.
V Glozau jsme udělali zastávku u kostela a zjistili jsme, že kousek od nás je obří „napajedlo“. Zde jsme se osvěžili. Během chvíle si zde přijeli dvě stylové babičky na kolech pro vodu.

Spaní jsme začali hledat ve Fotogu před Novim Sadem. Tentokrát jsme dojeli na konec vesnice. Potkali pána koukajícího z domu. Ptal se, co hledáme. Nejdřív jsme to nebyli moc schopni vysvětlit, ale potom mě napadlo se zeptat, jestli mu patří zatravněný pozemek za domem a jestli bychom náhodou nemohli zůstat. Pán svolil. Večer nám jeho maminka donesla vynikající obří rajčata. Povečeřeli jsme na starém vozíku. Rozvěšeli mokré věci na šňůru a poměrně brzy jsme zalehli. Celou noc nás budili štěkající psi, ale naštěstí na nás žádný pes nezaútočil. Snad byli všichni za plotem.

Neděle 29. 7. – 9. etapa

Ráno nám byla nabídnuta voda na umytí a dokonce nám pán donesl 2 velké bagety. Vyrazili jsme k Novému Sadu. Plán byl ujet 120km do Beogradu, kde nás čekal Couchsurfing.
Začalo být vidět, že jsme na východě. Po silnicích se pohybují hlavně auta starší 20let. Nějaké baráky jsou rozbořené. Často jsou kolem silnic odpadky. Na druhou stranu, člověk může potkat drahá auta. Na předměstí Nového sadu jsme projížděli rozsáhlou vilovou čtvrtí. Domy byli mohutné, ale podle nás je za pár let spláchne voda. Protože byli kousek od břehu Dunaje.
Za vesnicí Sremski Karlovci nás čekalo přibližně 5km stoupání. V našem průvodci samozřejmě délka nebyla. Za zákrutou místo konce následovala další zákruta.
Na vrcholu nám byl odměnou vynikající oběd v restaurantu „Zavičaj“.
Po delší pauze jsme z kopce a do kopce pokračovali do Běšky.
Za vesničkou se mezi poli začal zvedat vítr. Následujících 15km jsme nebyli schopni proti větru ničeho. Šlapali jsme, ale kola se pohybovala max. rychlostí 13km/h. Obloha za námi byla tmavší a tmavší.
V Novi Slankamen jsme byli nuceni zastavit. V místním malém obchůdku nás zaujala čokoláda a sušenky na váhu. Počasí se stále zhoršovalo. Usilovně jsme hledali nějaký rozpadlý dům, ale nenacházeli jsme. Marek zkusil otevřená vrata. Udivený pán na něj koukal. Pokusili jsme se vysvětlit situaci. Pán místo toho, aby nás vyhnal, tak nás pozval dále.
Ihned se venku rozpršelo. Nejdříve nám povolil umýt si ruce, ale venku KYŠE A KYŠE. Jakmile se začalo stmívat, opatrně jsme se zeptali, jestli můžeme zůstat. Hodný pán nás nechal na verandě pod střechou přenocovat.

Pondělí 30. 7. – 10. etapa - den nahánění kilometrů

Ráno jsme museli vstávat velmi brzo, protože jsme potřebovali nahnat neujeté kilometry. Hodný pán nám dovolil uvařit si čaj. Velmi jsme poděkovali a rozloučili se. Stavili jsme se ještě pro vynikající čokoládu a vzhůru směr Beograd. Protože bylo ráno, tak bylo příjemné chladno. Po silnici cesta ubíhal rychle až do Zemunu – předměstí Bělehradu. Z vyhlídky jsme si vyfotili hlavní město a po příšerné obro kamenité cestě sjeli z kopečka.
Potřebovali jsme internet, tak jsme po zeptání našli Cafe Academia FORUM, kde jsme za 70dinárů/h mohli na pc.
Po nakouknutí do průvodce a zjištění, že po pravé straně Dunaje vede cesta z kopce do kopce, jsme se rozhodli jet po levém břehu. Doprava v Beogradu byla docela šílená. Na kruhových objezdech neplatili přednosti. Museli jsme přejet řeku po starém houpajícím se mostě. Auta na něm jezdili 80km rychlostí. Nechápali jsme, že most ještě stál.
Před Pančevem jsme nechtěli jet po výpadovce z Beogradu, ale val podél Dunaje nás dosti zklamal. Po několika km drncání jsme se rozhodli, že cesta po výpadovce bude rychlejší. Bohužel asi 400m „zkratka“ k ní nás donutila sesednout z kola, protože jsme se začali propadat do jemného písečku.
Po silnici jsme dorazili do Pančeva. K našemu údivu jsme v poměrně velkém městě nemohli najít komerční supermarket. Po doptání jsme byli poslání do Tempa, což byla větší samoobsluha. Z Pančeva jsme jeli po okresních silnicích přes Starčevo.
Ale co to! V Omoljici šlapu, šlapu a kolo nejede. Zadní duše je píchlá. Nezbývalo nám nic jiného než zastavit.
Když jsme začali měnit duši, místní pán nám ochotně pomohl a nechal nás si umýt ruce u něj na zahradě. Po výměně zadní duše jsme pro velký úspěch zjistili, že i přední duše uchází. Duše byly propíchlé jakýmisi velkými ostrými trny.
Po pár kilometrech po mém defektu i Marek zjistil, že má vypuštěnou duši. Museli jsme zastavit. Čas ubíhal a tak se začalo stmívat. Byla potřeba ujet naplánované kilometry. Kolo jsme vybavili světly a vydali se na noční 20km etapu přes Banatski Brestovač. Jeli jsme mezi poli a krásně nám svítil měsíc. Dokonce jsme mohli vidět i svůj stín. Ve Skorenovaču jsme chtěli najít opuštěné stavení, ale v noci to nějak nešlo.
V hospodě to žilo, tak jsme se šli zeptat. Byli jsme posláni do dřevěného altánku. Když jsme tam dojeli, seděla tam místní mládež. Tak jsme se vydali do lesa. Našli dva vhodné stromy. Pomoci gumicuků a kolíků jsme postavili přístřešek. Během chvíle jsme spali, ale noc byla chladná. Spánek nebyl až tak vydatný.
Lesní sídlo

Úterý 31. 7. – 11. etapa

Ráno foukal studený vítr, tak jsme byli líní vstát. Po sbalení věcí jsme vyrazili směrem Kovin. Na benzince provedli hygienu a pokračovali dál. Cestou kolem nás projel srbský cyklista, který se jel jen tak na odpoledne projet do rumunských kopečků. Udělal nám společnou fotku.
Od rána svítilo sluníčko. Nemohli jsme odolat přírodním jezerům před Belou Crkvou. Voda nás příjemně zchladila, ale také znavila. Po koupání jsme se vydali na místní specialitu jménem Pljeckavica (něco na způsob kebabu, placka opečeného mletého masa v housce se zeleninou a místními omáčkami) VYNIKAJÍCÍ!
Směnili jsme peníze a kvůli úmornému vedru jsme město opustili až kolem 17:00. Začalo nepříjemné stoupání. Ale co to? Na horizontu jsme opět potkali srbského cyklistu. Během našeho „flákání“ zvládl celou jeho dlouhou štreku a podle mapy byl toho dne ve 2000nad mořem.
Foceno z Goranova kola, tato fotka mi byla zaslana asi po 3 měsících přes FB,
aneb ukládej si kontakty, pamatuj si kontakty, udržuj kontakty!

V Kaluderovu jsme se museli vyfotit s cedulí Welcome to European Union. Po bezproblémovém projetí hranice jsme zvolili sice delší, ale rovnou cestu podél Dunaje. V 2. vesnici za hranicemi – Zlatita, jsme potkali první místní Čechy. Jako každý před tím zjišťovali odkud a kam jedeme. Ukázali nám kohoutek s vodou. Když jsme nabírali vodu, potkali jsme francouzský pár.
Dále jsme pokračovali ve čtyřech. Zjistili jsme, že dívka Juliet byla na Erasmu v Rumunsku. Jejich cesta vedla až k Černému moři.
Welcome ...
Začalo se stmívat. Zaujal nás opuštěný obrovský barák před vesnicí Sokol. Večer jsme uvařili a společně zalehli. Pro jistotu jsme dali kolo do vchodu, kdyby nás chtěl navštívit nějaký nevítaný host – třeba pes.

Středa 1. 8. – 12. etapa – odpočinkový den

Vstávali jsme dříve než Francouzi. Před námi opět krásný den. Krajina kolem už je opět jiná. Kolem nás travnaté kopečky.
Ve vesničce potkat stádo koz či povoz bylo absolutně normální. Koně se pasou na ohlávce kolem kůlu – žádné ohrady. Jedinou chybičkou jsou všudy přítomni volně pobíhající psi.
Od vesničky Bazias opět potkáváme Dunaj. Jsme okouzleni krajinou. Krásné výhledy nás doprovází až do Pojejena. Dále po hlavní silnici do Moldova Veche. Provoz nebyl velký.
Můj dotaz: Fotíš dvě krávy?
V malém obchůdku jsme nakoupili vodu a ochutnali výborné perníčky. Po 7 km z Coronini začíná 6km dlouhé námi zvolené stoupání do Svaté Heleny. Konečně vidíme malebnou vesničku. Kousek od kostelíka jsme našli obchůdek. Hodná prodavačka nám zapla počítač a domluvila nocleh u paní od naproti. Ve 2h nás čekal oběd. Nejdříve domácí vývar a poté jitrnička s brambory, vajíčkem a okurkem. Olizovali jsme se až za ušima. Po vynikajícím obědě nás paní zavedla do velkého domu, kde nás čekala postel a teplá sprcha.
Naše odpolední plány na výlet do okolního kraje se rozplynuly, jakmile jsme zalehli na údajnou půl hodinku. Spali jsme až do večeře. U paní jsme byli opět okouzleni výborným řízkem s rýží a rajskou omáčkou.

Aby se neřeklo, po večeři jsme se byli podívat na kopeček za hřbitovem. Viděli jsme nádherný západ slunce Rudá zář se odrážela v Dunaji.

U paty sloupu za hřbitovem se měla nacházet cashka, ale bohužel tam žádná nebyla. Prostory zde byly. Zřejmě Rumunské děti nemají pochopení pro geocashing.
Večer usínáme v peřinách …

Čtvrtek 2. 8. – 13. etapa

Spali jsme až do snídaně, tedy do 8:00. Všechny zdejší potraviny opravdu chutnaly. Domácí kraví sýr, vajíčka a rajčata byla neobyčejně dobrá.
Konečně jsme mohli využít našich horských kol. Sundali jsme tašky a po červené a v zápětí modré značce jsme se vydali ke Kulhavé skále a Vranovské jeskyni. Nejdříve jsme jeli po štěrkové cestě, poté klesali po louce. Klesání kamenitou cestou a lesem k malebné říčce jsme museli zvládnout bez kol. V lese byl příjemný chládek. První cashka konečně ulovena.
Kolem 12:00jsme se vrátili do vesnice. U paní domácí jsme objednali oběd a vydali se na vyhlídku. Po chvíli bloudění jsem upřednostnila odpočinek. Marek se sám vydal na vyhlídku. Dalším návštěvníkům určitě doporučujeme.
Setkali jsme se u výtečného leča. Po obědě jsme v chládku odpočívali a vyčkávali chladnějšího večera.
Kolem páté jsme se museli rozloučit. Oba jsme zhodnotili, že na tomto místě určitě nejsme naposled ve svém životě. Cesta z kopce byla rychlá. I po silnici cesta ubíhala. Kap, kap, najednou jsme vjeli do mraku. Přidali jsme a po chvíli jsme naštěstí z mraku vyjeli. Déšť nás osvěžil. Bylo teplo, tedy jsme rychle uschli. Pár kapek nás ještě sem tam potkalo. Nakonec se vyčasilo.
Ve vesničce Svinita jsme si dali pauza na molu a potkali milý francouzský pár směřující do Istambulu. Spali v místním penzionu, tak jsme se museli rozloučit.
Vlatně flákačka 

Začalo se stmívat, tak jsme nasadili světla a při svitu měsíce v úplňku pokračovali v cestě. Po 20km jsme začali hledat spaní. Z vesničky Plasevita nás vyhnal obří štěkající pes, tak jsme ujeli ještě kilometr za vesnici a přespali na rovném plácku u silnice. V noci moc aut nejezdilo. Oslňoval nás pouze zářící měsíc. „Nejde ten halogen vypnout?“ …nešel ...

Pátek 3. 8. – 14. etapa – den návratu

Ráno nás probudil rychle jedoucí náklaďák. Kopečky nad Dunajem byly v ranním oparu.
Po snídani nás čekalo stoupání do vesničky Dubova. Francouzský pár se nám ve stoupání objevil v patách. Výšlap stál za to! Po pravé straně jsme viděli vápencovou propast.
Tuto foto mi poslali Francouzi e-mailem ;)
Po sjezdu jsme si vyfotili Monumental Decebalus Rex – památník krále Dacie – neboli obličej vytesaný lezci do skály cca 40m vysoký a 20m široký.

Za vesnicí Eselnita nás překvapilo dlouhé stoupání, které nebylo zaznačeno v mapě. Odměnou nám byl dlouhý sjezd do Oršove.
Z městečka jsme museli po hlavní E 70. Kolem nás jezdila auta, ale přehrada, kolem které jsme jeli, byla velmi zajímavá. Bohužel jsme se nedostali na hráz, protože před hrází byla hraniční kontrola do Srbska.
Konečně Drobeta Turnu Severin. Docela jsme se „pobavili“ na nádraží, protože nám nebyli schopni prodat mezinárodní lístky. Trvalo jim min. půl hodiny, než našli vhodné vlaky a poté na nás vychrlili částku 530leu. Tolik jsme u sebe ani neměli, tak jsme poprosili jenom o lístek do Aradu. Ten vyšel na 120leu/2osoby. Paní ještě chvíli hledala a podařilo se jí najít levnější vlak z Aradu do Budapešti za 200leu/2osoby.
Vlak vypsaný na 15:30 s velkým úspěchem přijíždí 17:10. Kola jsme podle rady naložili do zadního vagónu, ale byli jsme až ve vlaku zkásnuti o 45leu/2kola.
Do Timissoary jsme dojeli pozdě, tedy jsme samozřejmě navazující vlak nestihli. Paní u okénka nám další vlak našla až v 5 ráno, tak jsme se jí snažili vysvětlit, že musíme jet dříve. Ve vši smůle, nás potkalo trochu štěstí. Chlapík za námi nám domluvil lístek na vzdálenější nádraží v Aradu – Arad NUA. Vlak odjížděl za 15min.
Konečně jsme se mohli alespoň na chvíli natáhnout. Průvodčí nás vzbudil, ale naštěstí kola neřešil. V Aradu nám bylo vysvětleno kudy na hlavní nádraží v centru.
Cestu jsme našli. V poměrně dobře vybavené večerce jsme nakoupili a následující 4 hodiny jsme prospali na dřevěném hradu pro děti. Po parku chodila spousta lidí, ale ignorovali nás.

Sobota 4. 8.

5:25 odjíždíme z Aradu směr Budapešť.
V Budapešti šlo sice zaplatit kartou, ale museli jsme si koupit místenky a přepravu kol. V přepočtu nás cesta z Budapešti do Bratislavy stála kolem 700kč.
15:30 návrat do Brna. Marek si nechal tretry ve vlaku. (Naštěstí zavolal na české dráhy a večer se mu vrátili) Vyfotili jsme závěrečné foto a hurá domů.




Žádné komentáře:

Okomentovat